Treść podstrony

Wydawnictwa

Oferta Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego jest niezwykle różnorodna. Znajdują się w niej zarówno pozycje ściśle naukowe, jak i bardziej przystępne, mogące zainteresować każdego melomana. Tematyka wydawanych pozycji często związana jest z życiem muzycznym Akademii i regionu, jednak większość prac ma charakter uniwersalny. Wśród nich znajdują się pozycje biograficzne – by wymienić na przykład Iwony Bias "Eugeniusz Knapik – pianista i kompozytor" czy "Aleksander Lasoń – portret kompozytora" i analityczne – jak "Krzywe zwierciadło proroka. Rzecz o Księżycowym Pierrocie Arnolda Schonberga" Marcina Trzęsioka, "Symfonie Jana Wincentego Hawela" Edwarda Bogusławskiego, czy "Mazurki opus 50 Karola Szymanowskiego" Joanny Domańskiej. Obok nich dostępne są opracowania przekrojowe – na przykład "Forma sonatowa w XIX i w pierwszej połowie XX wieku" Jolanty Bauman-Szulakowskiej, czy mające formę całościowego podejścia do problemu – jak "Polska folklorystyka muzyczna" Jadwigi Bobrowskiej. Niezwykle interesująco przedstawia się także jubileuszowa seria Wydawnictwa, na którą złożyły się: "W stronę wartości. Wykłady autorskie" ks. bp Józefa Zawitkowskiego, Jacka Filka, Adama Węgrzeckiego, Włodzimierza Galewicza, Mieczysława Tomaszewskiego, Tadeusza Sławka, Stanisława Rodzińskiego i Krzysztofa Kohlera, "Bycie w muzyce. Próba opisania twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego" Bohdana Pocieja oraz "Zasada twórczości. Wybór pism z lat 1984-2005" Romana Bergera.

zdjęcie

Wydawnictwo publikuje cyklicznie
Pismo Akademii Muzycznej "Klucz",
zawierające aktualne teksty
autorstwa Pedagogów i Studentów Uczelni.
Cena: 5,50 zł

Wydawnictwa do pobrania


Zapraszamy do zapoznania się z wydawnictwami, które dostępne są do pobrania tutaj.

Zamówienia

Zapraszamy do dokonywania zakupów drogą elektroniczną. Materiały wydawnicze, książki oraz skrypty można zamawiać poprzez ninejszą stronę internetową lub pisząc na adres poczty elektronicznej e-mail: wydawnictwo@am.katowice.pl

Po otrzymaniu zamówienia oraz ustaleniu formy płatności materiały wysyłane będą pocztą.

Ilustracjonizm i symbolizm études-tableaux Sergiusza Rachmaninowa

Ilustracjonizm i symbolizm études-tableaux Sergiusza Rachmaninowa

Małgorzata Anna Mokrus
Wydanie: Katowice 2021
Numer: ISBN: 978-83-963687-0-6
Objętość: 332 str. + płyta CD
Dostępność: 1
Cena: 53.00
Études-Tableaux (dwa cykle etiud op. 33 i 39 powstałe w latach 1911-1917 w Rosji) - poematy muzyczne łączące wirtuozerię z elementami malarstwa dźwiękowego reprezentują środkowy okres twórczości jednej z najwybitniejszych postaci świata muzycznego złotej ery pianistyki - pianisty, kompozytora i dyrygenta Sergiusza Rachmaninowa (1873-1943). Stanowiąc bezcenny wkład w solową literaturę fortepianową eksponują pełnię możliwości brzmieniowych instrumentu, a zawarty w nich idiom ilustracyjny współistniejący z pierwiastkiem symbolicznym otwiera nieograniczoną przestrzeń artystycznej kreacji.
Po srebrze malowane na fortepian

Po srebrze malowane na fortepian

Przemysław Szczotka
Wydanie: Katowice 2021
Numer: ISMN: 979-0-801570-05-5
Objętość: 19 str.
Dostępność: 15
Cena: 18.00
Utwór powstał na zamówienie Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Inspirowany Zabytkową Kopalnią Srebra, jest przeniesieniem podziemnego świata dźwięków na grunt muzyki instrumentalnej. Jest równocześnie muzycznym zapisem wędrówki autora po wnętrzach kopalni. Został prawykonany w 2019 roku przez prof. Gabrielę Szendzielorz-Jungiewicz w Nakle Śląskim.
Koncert na orkiestrę smyczkową

Koncert na orkiestrę smyczkową

Jacek Glenc
Wydanie: Katowice 2021
Numer: ISMN: 979-0-801570-04-8
Objętość: 46 str. + 5 głosów
Dostępność: 24
Cena: 32.00
Koncert na orkiestrę smyczkową powstał na początku 2020 roku i dedykowany został Świętemu Janowi Pawłowi II z okazji 100-lecia Jego Urodzin. Prawykonanie tej kompozycji odbyło się 8 września 2020 roku w Teatrze Ziemi Rybnickiej. Wykonawcą była Orkiestra Filharmonii Rybnickiej pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego. Koncert posiada 4-częściową budowę formalną - cz. I Motorizato con fuoco, cz. II - Ostinato, cz. III - Misterioso, cz. IV - Finale - Motorizato con fuoco. Cechą charakterystyczną tego dzieła jest dominująca motoryka, która jest elementem formotwórczym każdej z części.
Szkoły gry na organach w XIX wieku i ich rola w procesie kształcenia organistów

Szkoły gry na organach w XIX wieku i ich rola w procesie kształcenia organistów

Wydanie: Katowice 2021
Numer: ISBN: 978-83-955787-8-6
Objętość: 164 str.
Redakcja: Michał Duźniak
Dostępność: 12
Cena: 31.00
Autentyzm wykonawczy XIX-wiecznej literatury organowej oraz przedstawienie twórczości kompozytorów - organistów, działających w wybranych, europejskich ośrodkach kształcenia organistów to dwa główne ogniwa niniejszej publikacji. Problematyka badawcza dotyczy: analizy podręczników do gry na organach lub improwizacji (J. Gembalski, T. Głuchowski, K. Lukas, M. Markuszewski, M. Duźniak), ukazania działalności wrocławskiej i praskiej szkoły organowej (M. Kocot, T. Soczek) oraz współpracy twórcy i wykonawcy dzieła (M.J. Kryński).
Viriditas musicae T. 3

Viriditas musicae T. 3

Praca zbiorowa
Wydanie: Katowice 2021
Numer: ISBN: 978-83-955787-7-9 (2)
Objętość: 194 str.
Redakcja: Michał Duźniak, ks. Wiesław Hudek
Dostępność: 10
Cena: 33.00
Kultura od wieków odgrywa wielką rolę w Liturgii, dlatego też w swym wielopłaszczyznowym zakresie znalazła zainteresowanie wśród badaczy, dzielących się efektami swojej pracy w III tomie Viriditas musicae - Serii Katedry Organów i Muzyki Kościelnej AM w Katowicach. W nowym tomie znalazło się osiem artykułów naukowych i jeden komunikat.
Sześć rozmów z profesorem Julianem Gembalskim

Sześć rozmów z profesorem Julianem Gembalskim

Bartłomiej Barwinek
Wydanie: Katowice 2020
Numer: ISBN: 978-83-955787-2-4
Dostępność: 43
Cena: 35.00
Julian Gembalski - wirtuoz organów, ceniony improwizator, znawca budownictwa organowego i założyciel Muzeum Organów Śląskich, wieloletni profesor i rektor Akademii Muzycznej w Katowicach, z zamiłowania poeta i malarz, wreszcie - mąż, ojciec i dziadek, człowiek wiary... Nie sposób przy pomocy krótkiej listy faktów nakreślić portret jednego z najciekawszych śląskich muzyków ostatnich dekad. Próbę taką podjął jednak autor w oddawanej niniejszym w ręce Czytelnika książce, w której - posługując się konwencją wywiadu-rzeki - oddaje głos samemu Profesorowi. W czasie sześciu spotkań z Artystą próbujemy wniknąć w historię człowieka na tle przemian politycznych i kulturowych, poznać jego sposób widzenia sztuki i świata oraz zrozumieć fenomen twórczego doświadczenia.
Taniec z "Harnasiów" na czworo skrzypiec

Taniec z "Harnasiów" na czworo skrzypiec

Karol Szymanowski
Wydanie: Katowice 2020
Numer: ISMN: 979-0-801570-03-1
Objętość: 16 str. + 4 głosy
Redakcja: Wiesław Świderski
Dostępność: 58
Cena: 18.00
Nowe opracowanie słynnego "Tańca z Harnasiów" Karola Szymanowskiego, tym razem na czworo skrzypiec. Autorem transkrypcji jest nieodżałowanej pamięci Wiesław Świderski, a partytura i głosy zostały dodatkowo przejrzane przez profesorów katowickiej Akademii. To pieczołowicie przygotowane wydawnictwo bez wątpienia stanie się cenną pozycją w repertuarze kwartetów skrzypcowych - uzupełni go przecież o utwór ojca muzyki polskiej XX wieku. Spotkanie z muzyką tak wyrafinowaną i wymagającą z pewnością ubogaci każdego - zarówno wykonawcę, jak i słuchacza.
Sacrum w twórczości Jana Wincentego Hawela na podstawie wybranych przykładów utworów religijnych wokalnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych

Sacrum w twórczości Jana Wincentego Hawela na podstawie wybranych przykładów utworów religijnych wokalnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych

Ewelina Wilburg-Marzec
Wydanie: Katowice 2020
Numer: ISBN: 978-83-955787-4-8
Objętość: 247 str.
Dostępność: 2
Cena: 39.00
Kultura europejska, w tym muzyka, od swoich początków jest niezwykle mocno związana z duchowością. Zachodnia historia muzyki od swojego zarania stała się historią muzyki religijnej, od chorału gregoriańskiego wtopiona wielowymiarowo w sferę sacrum. Owo przenikanie, które dokonuje się na przestrzeni wieków i dziedzin sztuk, nie jest jednak jednolite i jednoznaczne. W sztukach przedstawiających związanych z obrazem, słowem w muzyce wokalnej, twórca naznacza dzieło piętnem zewnętrznej, rytualnej sakralności. Odbiorca a priori wie, z jakiego typu dziełem będzie miał do czynienia. Inaczej jest natomiast w dziełach pozbawionych tego elementu. To do odbiorcy będzie należało odczytanie, odnalezienie, albo wręcz wpisanie sacrum w przestrzeń sztuki.
Kompozycje in memoriam w literaturze akordeonowej na podstawie wybranych przykładów

Kompozycje in memoriam w literaturze akordeonowej na podstawie wybranych przykładów

Marcin Jabłoński
Wydanie: Katowice 2020
Numer: ISBN: 978-83-955787-3-1
Objętość: 109 str. + płyta CD
Dostępność: 34
Cena: 34.00
W publikacji Autor przedstawia różne sposoby realizowania formy in memoriam w literaturze akordeonowej. Omawia wybrane gatunki muzyczne i zagadnienia w kontekście historycznym oraz wykazuje szereg interesujących zależności pomiędzy twórczością kompozytorów upamiętniających a upamiętnianych. Obecność kompozycji in memoriam w literaturze akordeonowej jest znaczącym dowodem jej rozwoju i wartości artystycznej, a popularne dziś oddawanie hołdu za pomocą tego typu środków ma znaczący wpływ na aspekty emocjonalne i wyjątkowość tych dzieł muzycznych.
Rola fortepianu w twórczości Ryszarda Gabrysia. Problematyka wykonawcza w kontekście wybranych utworów

Rola fortepianu w twórczości Ryszarda Gabrysia. Problematyka wykonawcza w kontekście wybranych utworów

Wojciech Stysz
Wydanie: Katowice 2020
Numer: ISBN: 978-83-955787-5-5
Objętość: Objętość: 69 str. + płyta CD
Dostępność: 19
Cena: 31.00
Studium cenionego śląskiego pianisty, organisty i kameralisty przedstawia główne aspekty polistylistycznej muzyki fortepianowej, w której stosuje Ryszard Gabryś bogatą paletę środków warsztatowych i wyrazowych, od inspiracji neoklasycznych po fortepian traktowany ekstremalnie. Od kreatywnego pianisty wymaga twórca nierzadko zachowań aktorskich, rozwinięć aleatorycznych, nawet reakcji wokalnych i "kulturowego", współtwórczego partnerstwa, niektóre kompozycje stanowią bowiem rodzaj swoistej gry z tradycjami literatury pianistycznej, nadto pojawiają się tu liczne odniesienia do poezji i prozy, szczególnie w "Proustowskim" cyklu miniatur "Magdalenki".
Organy na Śląsku VII

Organy na Śląsku VII

Praca zbiorowa
Wydanie: Katowice 2020
Numer: ISBN: 978-83-955787-6-2
Objętość: 362 str.
Redakcja: Julian Gembalski
Cena: 38.00
Przepraszamy, aktualnie brak towaru w magazynie.
Organy, ze swą wielowiekową historią i skomplikowaną konstrukcją, inspirują od lat śląskich naukowców: organologów, organistów i badaczy kultury muzycznej. Od wielu lat skupiają się one wokół Katedry Organów i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Katowicach, organizującej cykliczne konferencje poświęcone problematyce organowej. Rezultaty badań publikowane są w serii "Organy na Śląsku", wzbogacając wiedzę o organach śląskich w kontekście historii, konstrukcji, problematyki konserwatorskiej i funkcji kulturowej. Siódmy już tom serii przynosi 15 artykułów, dotyczących nieznanych dziejów organów Górnego i Dolnego Śląska (autorzy: Bogdan Andrzej Tabisz, Julian Gembalski, Wolfgang Brylla, Andrzej Prasał, ks. Grzegorz Poźniak), genealogii, biografii i działalności organmistrzów śląskich (ks. Franciszek Koenig, Marcin Dziedzic, Michał Duźniak, Wolfgang Brylla) a także zagadnień konstrukcyjnych i konserwatorskich (Marek Urbańczyk, Przemysław Kadłubek, Marta Kogut, Stanisław Pielczyk). Znajdziemy tu również rezultaty prac inwentaryzacyjnych (Łukasz Kurpas) oraz obszerny artykuł dotyczący fisharmonii na Górnym Śląsku (Janusz Musialik).
Viriditas musicae T. 2

Viriditas musicae T. 2

Praca zbiorowa
Seria Katedry Organów i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Karola
Wydanie: Katowice 2020
Numer: ISBN: 978-83-955787-7-9 (1)
Objętość: 140 str.
Redakcja: Michał Duźniak, ks. Wiesław Hudek
Cena: 27.00
Przepraszamy, aktualnie brak towaru w magazynie.
Teksty zawarte w II tomie serii "Viriditas musicae" obejmują artykuły odnoszące się do tradycji oraz współczesności muzyki liturgicznej w Polsce. Prof. dr hab. Czesław Grajewski przybliża istotę muzyki liturgicznej (m.in. odnosząc się do teologii św. Augustyna, św. Hildegardy z Bingen oraz J. Ratzingera). Natomiast ks. dr Lucjan Dyka w swoim opracowaniu proponuje spojrzenie na muzykę liturgiczną w kontekście roku kościelnego. Tekst dr hab. Michała Sławeckiego przypomina o pierwszorzędnej roli chorału gregoriańskiego w liturgii Kościoła Rzymskokatolickiego. Kolejny artykuł, autorstwa ks. prof. dr hab. Antoniego Reginka dotyczy najnowszego dokumentu Konferencji Episkopatu Polski o muzyce liturgicznej. Ks. prof. dr hab. Andrzej Zając porusza niezwykle intersujący temat dotyczący wykonawców wokalnej muzyki liturgicznej: duchownych (celebransa i diakona) solistów (kantora i psałterzysty) zespołów śpiewaczych (scholi i chóru) oraz zgromadzania wiernych. Ojciec dr Nikodem Kilnar, w swoim artykule z perspektywy kronikarskiej (ma bezpośredni dostęp do źródeł na Jasnej Górze) a także praktycznej (jest krajowym duszpasterzem muzyków kościelnych) omawia duszpasterski fenomen pielgrzymek polskich muzyków kościelnych na Jasną Górę. Natomiast w tekście prof. dr hab. Remigiusza Pośpiecha czytelnik znajdzie wiele ciekawych informacji o muzyce instrumentalnej, szczególnie organowej. Seria Katedry Organów i Muzyki Kościelnej "Viriditas musicae" zmienia się, ewaluuje, aby spełniać wszelkie wymogi stawiane publikacjom naukowym. O profesjonalizmie serii zaświadcza 12-osobowe, międzynarodowe grono członków rady naukowej serii (Watykan, Słowacja, Polska: Gdańsk, Warszawa, Lublin, Wrocław, Opole, Kraków, Katowice), a także osobne recenzje dla każdego artykułu.
Scontri 6 (2020). Pismo naukowe Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Scontri 6 (2020).

Pismo naukowe Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
Wydanie: Katowice 2020
Numer: ISSN: 2353-0871 (2020)
Objętość: 132 str.
Przepraszamy, aktualnie brak towaru w magazynie.
Ponad dwie dekady temu Andrzej Chłopecki - muzykolog i krytyk niedościgniony w diagnozach rzeczywistości muzycznej - napisał, iż XX wiek to "stulecie opery", która "stała się bodaj najpopularniejszym, z największą intensywnością uprawianym gatunkiem". Z dzisiejszej perspektywy jego słowa nie straciły nic ze swej aktualności, lecz przeciwnie - stały się zapowiedzią tego, co również w bieżącym stuleciu szczególnie mocno wyróżnia aktywność twórczą kompozytorów różnych pokoleń.
Improwizacja jako osobista wypowiedź twórcza

Improwizacja jako osobista wypowiedź twórcza

Praca zbiorowa
Wydanie: Katowice 2019
Numer: ISBN: 978-83-955787-0-0
Objętość: 53 str.
Redakcja: Gabriela Szendzielorz-Jungiewicz, Witold Zaborny
Dostępność: 15
Cena: 18.00
Niniejsza publikacja zawiera zbiór referatów wygłoszonych podczas sesji pt. "Improwizacja jako osobista wypowiedź twórcza" towarzyszącej II edycji Konkursu Improwizacji na Instrumentach Klawiszowych. Konkurs odbył się w marcu 2019 roku, w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Referaty dotyczyły improwizacji w różnych aspektach- historycznym, artystycznym, warsztatowym i dydaktycznym.
Organy na Śląsku VI

Organy na Śląsku VI

Praca zbiorowa
Wydanie: Katowice 2019
Numer: ISBN: 978-83-955787-1-7
Objętość: 229 str.
Redakcja: Julian Gembalski
Dostępność: 33
Cena: 38.00
Szósty tom publikacji z serii "Organy na Śląsku" zawiera artykuły będące efektem prac badawczych, prowadzonych przez pracowników i współpracowników Katedry Organów i Muzyki Kościelnej. Problematyka badawcza prezentowanych artykułów dotyczy aspektów historycznych (B. Barwinek, J. Gembalski), konserwatorskich (M. Urbańczyk) i dokumentacji działalności śląskich organmistrzów (M. Duźniak). Odrębny obszar dotyczy badań nad unikatowym instrumentarium Muzeum Organów Śląskich (M. Kogut) oraz dorobkiem śląskich firm organmistrzowskich w kontekście tworzenia bazy danych i katalogów instrumentów (J. Gembalski).
W kolorach tęczy. Koloryt brzmieniowy instrumentów perkusyjnych na podstawie wybranych kompozycji Andrzeja Krzanowskiego

W kolorach tęczy. Koloryt brzmieniowy instrumentów perkusyjnych na podstawie wybranych kompozycji Andrzeja Krzanowskiego

Wojciech Herzyk
Wydanie: Katowice 2019
Numer: ISBN: 978-83-949526-9-3
Objętość: 143 str. + płyta CD
Cena: 32.00
Przepraszamy, aktualnie brak towaru w magazynie.
"W Kolorach Tęczy" to przybliżenie sylwetki i twórczości znakomitego, wszechstronnego artysty, jakim był Andrzej Krzanowski - akordeonista, kompozytor, pedagog. Twórca z jednej strony zafascynowany bogactwem świata dźwięków i harmonii, z drugiej zaś poszukujący własnego języka muzycznego, w wyniku którego powstały tak interesujące, niespotykane i eksperymentalne koncepcje łączenia instrumentów. W książce oprócz krótkiego rzutu biograficznego, analizy dzieł takich jak: Gdzie kończy się tęcza (1985), Relief VII (1988), Relief IV (1985) oraz Audycja IV wg poezji Zbigniewa Doleckiego (1975), ich interpretacji oraz koncepcji rozlokowania instrumentarium znajdują się wypowiedzi żony kompozytora, prawykonawców, jak również artystów związanych z jego życiem i muzyką. W ostatnim rozdziale znajdziemy krótkie rozważanie na temat elementu filozoficznej wizji postrzegania tytułów kompozycji Andrzeja Krzanowskiego. Do książki dołączono płytę CD. Dokument dźwiękowy zawiera powyższe kompozycje, które przedstawiają język muzyczny kompozytora, gdzie oryginalne pomysły przenikają się z inspiracjami stanowiącymi rozwinięcie tendencji w ówczesnej muzyce polskiej, oraz wartości niespotykanych w literaturze barw i współbrzmień z wykorzystaniem instrumentarium perkusyjnego w połączeniu z klarnetem basowym, akordeonem, sopranem, głosem recytującym, syreną, taśmami.
Śląska liryka wokalna. Zeszyt 4

Śląska liryka wokalna. Zeszyt 4

Ryszard Gabryś
Wydanie: Katowice 2019
Numer: ISMN: 979-0-801570-02-4
Objętość: 100 str.
Redakcja: Feliks Widera
Dostępność: 15
Cena: 23.00
Kolejny Zeszyt Śląskiej liryki wokalnej wydany w roku jubileuszu 90-lecia Akademii Muzycznej jest w całości poświęcony twórczości postaci niezwykle zasłużonej dla śląskiego środowiska muzycznego kompozytora, teoretyka muzyki, krytyka muzycznego, popularyzatora muzyki i poety Ryszarda Gabrysia. Zeszyt zawiera 13 niepublikowanych dotąd kompozycji na głos i fortepian /instrumenty perkusyjne/. Kompozycje sięgają do tekstów ludowych /Pieśń odrzańska, Kajze mi się podzioł/, poezji Kazimiery Iłłakowiczówny, Karola Szymanowskiego, Rainera Marii Rilke, Jarosława Iwaszkiewicza, Friedricha Nietzschego, Adama Mickiewicza, Haliny Poświatowskiej. Kompozytor stworzył oryginalne utwory wykraczające nieco z "...gorsetu pieśni estradowej w sceniczność...". Liczy się każdy gest, oprawa aktorska wykonawcy utworów "...małe theatrum...". Objaśnienia wykonawcze od kompozytora oraz staranna edycja skomplikowanego zapisu zawierającego nowe znaki graficzne, dokonana przez Adama Eibina, umożliwi dokładne odczytanie intencji kompozytora i podążanie za jego nieograniczoną wyobraźnią.
Missa Nova

Missa Nova

Małgorzata Maliszczak
Do wydania dołączono płytę CD zawierającą komputerowe opracowanie głosów utworu
Wydanie: Katowice 2019
Numer: ISMN: 979-0-801570-01-7
Objętość: 121 str. + płyta CD
Dostępność: 19
Cena: 25.00
Missa Nova to kompozycja wieloczęściowa, utrzymana w formie mszy (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei), na chór mieszany, mezzosopran, tenor, saksofon sopranowy i sekcję rytmiczną obejmującą fortepian, kontrabas, instrumenty perkusyjne oraz kat (mallet kat midi controler), wykorzystujący brzmienie wibrafonu, marimby i instrumentów smyczkowych. Utwór ten stanowi syntezę różnych stylów muzycznych- pewne przebiegi nawiązujące do muzyki klasycznej czy wręcz gregoriańskiej elastycznie łączą się ze stylistyką jazzową, dominującą w tym utworze. Poszczególne części utworu wykazują duże zróżnicowanie poprzez zastosowanie zmienności agogicznej, metrorytmicznej i fakturalnej. Missa Nova oparta na liturgicznym tekście łacińskim niesie przesłanie sakralne zawarte w poszczególnych częściach, jednocześnie jest utworem pozbawionym ograniczeń dzielących różne style w muzyce. Utwór powstał w 2007 roku, dedykowany pamięci Ernesta Małka (1944- 2007) - pianisty, kompozytora i pedagoga Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach.
Ave Maris Stella

Ave Maris Stella

Małgorzata Maliszczak
Wydanie: Katowice 2019
Numer: ISMN: 979-0-801570-00-0
Objętość: 20 str. + 6 głosów
Dostępność: 21
Cena: 21.00
Ave Maris Stella (z łac. Witaj Gwiazdo Morza) to utwór na chór żeński, głos solowy, orkiestrę smyczkową i fortepian, oparty na łacińskim 7- zwrotkowym tekście średniowiecznej antyfony maryjnej z VIII wieku. Stanowi również tradycyjny hymn pochwalny ku czci Matki Bożej, nazwanej Gwiazdą Morza, rozumianej jako synonim Gwiazdy Polarnej, która poprzez swe niezmienne położenie w ciągu nocy wskazuje drogę wędrowcom. Zastosowanie w kompozycji fragmentów monodycznych, melodyki quasi gregoriańskiej, fraz opartych na harmonii modalnej, zmienności tonacyjnej z dominującą G-tonacją rozpoczynającą i kończącą utwór, to wszystko pozwoliło zachować charakter pieśni wzniosłej i pochwalnej. Pieśni, która poprzez osadzenie tonacyjne "jasne i czyste" może u słuchacza wywołać pewne asocjacje synestezyjne. Dodatkowym instrumentem nie ujętym w partyturze jest ocean drum, którego dowolność wykonawcza ma wytworzyć imitację szumu morza i morskich fal dla podkreślenia nazwy Gwiazda Morza. Ave Maris Stella powstała w 2012 roku, a w 2016 roku została nagrana i zarejestrowana w formie audio- video (kanał youtube).
10 Piano Preludes on the Purest Love

10 Piano Preludes on the Purest Love

Jacek Glenc
10 Preludiów o Miłości Najczystszej na fortepian
Wydanie: Katowice 2019
Numer: ISMN: 979-0-902-0117-8-5
Objętość: 43 str.
Dostępność: 57
Cena: 20.00
10 Preludes on the Purest Love to cykl utworów fortepianowych stanowiących dźwiękowy opis Miłości jako najważniejszej wartości i największej z trzech cnót Boskich inspirującej i motywującej człowieka do życia i wszelkiego działania. Indywidualny rys charakterologiczny, którego elementem wiodącym jest motywika tematów melodycznych, to element wyróżniający każdą z kompozycji cyklu, jednak wspólnym mianownikiem pozostaje przestrzeń harmoniczna, która niezaprzeczalnie spaja utwory w całość. Współcześnie romantyczną stylistykę podkreśla zarówno zastosowana tu faktura jak i sposób prowadzenia muzycznej narracji.
Ludowe dziecięce zabawy muzyczne.

Ludowe dziecięce zabawy muzyczne.

Dominika Lenska
Teoria i praktyka
Wydanie: Katowice 2019
Numer: ISBN: 978-83-949526-5-5
Objętość: 142 str.
Dostępność: 8
Cena: 23.00
Celem monografii jest ukazanie ponadczasowych wartości ludowych dziecięcych zabaw muzycznych. Realizacja tego celu wymagała ujęcia tematu z dwóch perspektyw: teoretycznej i praktycznej.
Le nouveau Grieg.

Le nouveau Grieg.

Wojciech Stępień
Tendencje modernistyczne w twórczości Edvarda Griega na przykładzie opp. 54, 66 i 72
Wydanie: Katowice 2019
Numer: ISBN: 978-83-949526-4-8
Objętość: 252 str.
Cena: 34.00
Przepraszamy, aktualnie brak towaru w magazynie.
Twórczość Edvarda Griega (1843-1907) często uważa się za schematyczną i zamkniętą w czterotaktowych lub ośmiotaktowych "pudełkach". Jedyny podkreślany przez badaczy aspekt nowatorski to harmonia, która nadaje kwadratowej konstrukcji oryginalność i dużą płynność. Celem książki jest wykazanie korelacji między zjawiskami melodycznymi, harmonicznymi i rytmicznymi w ujęciu formalnym oraz udowodnienie, że późne opusy fortepianowe Griega: Utwory liryczne op. 54, 19 Norske Folkeviser op. 66, Slǻtter op. 72 wskazują na tendencje modernistyczne.
The Open Symphony

The Open Symphony

Wydanie: Katowice 2019
Numer: ISBN: 978-83-954164-1-5
Objętość: 127 str.
Przepraszamy, aktualnie brak towaru w magazynie.
An album book to commemorate the 90th anniversary of the Karol Szymanowski Academy of Music in Katowice
Symfonia otwarta

Symfonia otwarta

Wydanie: Katowice 2019
Numer: ISBN: 978-83-954164-1-5
Objętość: 127 str.
Przepraszamy, aktualnie brak towaru w magazynie.
Scontri 5 (2018). Pismo naukowe Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Scontri 5 (2018). Pismo naukowe Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Wydanie: Katowice 2018
Numer: ISSN: 2353-0871 (2018)
Objętość: 122 str.
Przepraszamy, aktualnie brak towaru w magazynie.
Piąty numer pisma "Scontri" podejmuje problem analizy dzieła muzycznego z kilku różnych pespektyw. Samo zagadnienie interpretacji jest dla teoretyka muzyki zadaniem niezwykle inspirującym, bowiem daje mu możliwość głębokiego namysłu nad przedmiotem badań i podjęcia jego odczytania pod kątem warsztatu twórczego, estetyki czy jakiejś szczególnej koncepcji. Różnorodność możliwości interpretacji wydobywa z dzieła cały wachlarz sensów i znaczeń w nim ukrytych. W numerze znalazły się artykuły dotyczące twórczości Igora Strawińskiego, Henri Dutilleux, Aleksandra Nowaka i Stanisława Bromboszcza (z punktu widzenia samego kompozytora).
z 7

Wydarzenia

Zobacz wszystkie