przŏnie zakŏzane
Nano-opera historyczna
Adrian Widuch - muzyka, tekst, reżyseria
W rolach głównych:
Aleksandra Gawrych jako Bogini-Gospodini
Maciej Strzałkowski jako Wojŏk Piyrwszy
Radosław Strzelecki jako Wojŏk Drugi
Chór altowy w składzie:
Maria Jańczuk
Marta Kręplewska
Agata Lebioda
Gabriela Majerowska
Milena Sobczyk
Marta Wawrzyczek
Instrumentaliści:
Oliwia Czapnik (obój, rożek angielski)
Klaudiusz Kordaszewski (klarnet, klarnet basowy)
Błażej Pilarski (fagot, kontrafagot)
Bartłomiej Koźniewski (perkusja)
Maciej Ochwat (akordeon)
Krzysztof Sitek (fortepian)
Katarzyna Siwy (altówka)
Joanna Zabłocka (kontrabas)
Dyrygent: Eryk Walda
Nano-opera historyczna „przŏnie zakŏzane” to najnowsze dzieło Adriana Widucha, który jest twórcą muzyki, tekstu (w całości w języku śląskim) i reżyserii. Tym razem tłem całej historii jest pierwszy (tj. czeski) etap wojny trzydziestoletniej, który objął także i Śląsk. Wojna ta jest tylko przyczynkiem do miłosnej historii dwójki wojŏków, którzy walczą przeciwko sobie, w wojnie dla nich samych niezrozumiałej, wojnie o ideały religijne swych mocodawców, w końcu wojnie o ich własne życie. Rzuceni w wir historycznej machiny, okazują się być tylko pionkami na planszy bogów.
Muzycznie dzieło to jest kontynuacją poszukiwań na obszarach brutalistycznych, minimalistycznych i miniaturyzacyjnych – zarówno jeśli idzie o język, jak i o formę. Początkowa spójność, wynikająca wprost z pograniczy amerykańskiego minimalizmu (dość wspomnieć o rzeczywistych wpływach Juliusa Eastmana), wraz z rozwojem akcji rozpada się. Odcinki muzyczne są coraz to krótsze, tak ażby pod koniec nano-opery doprowadziły do oczekiwanej „tiktokizacji muzyki”.
Partner wydarzenia: Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek; przedsięwzięcie współfinansowane dzięki uzyskaniu Teatrograntu 2025.
Patronaty:
• Fundacja Arte Viva
• Polskie Radio Katowice
• AS Radio
• Radio Studenckie Egida
• Ślązag
• Wachtyrz.eu
• Silesia Progress
• TVS
PROSIMY O ZAPOZNANIE SIĘ Z REGULAMIN SAL KONCERTOWYCH