Treść podstrony

Wilburg-Marzec Ewelina

wykł. dr


Jest absolwentką Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w specjalności Teoria Muzyki (1997) oraz Muzyka w oddziaływaniach terapeutycznych (2000). Ukończyła również dwuletnie podyplomowe studia Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie oraz studia doktoranckie w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W roku 2019 obroniła tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej Kompozycja i Teoria Muzyki, specjalność Teoria Muzyki. Od 2009 zatrudniona w katowickiej Akademii Muzycznej, obecnie na stanowisku wykładowcy. Prowadzi przedmioty takie: podstawy dydaktyki, kształcenie słuchu, seminarium pracy pisemnej, czy metodologię pracy naukowej. Od 2021 roku pełni funkcję Pełnomocnika Rektora ds. Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego.

W obszarze jej zainteresowań badawczych znalazły się edukacja artystyczna dzieci i młodzieży. Od roku 2017 pełni funkcję wizytatora Centrum Edukacji Artystycznej. Zajmuje się badaniem jakości kształcenia w zakresie przedmiotów teoretyczno-muzycznych w szkołach muzycznych w Polsce. Opracowuje raporty z przeprowadzonych badań jakości kształcenia z przedmiotów: kształcenie słuchu, audycje muzyczne oraz zasady muzyki. W roku 2012 uzyskała wpis na listę ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy. Bierze udział w komisjach, pełniąc rolę eksperta lub jako wizytator sprawuje nadzór pedagogiczny, a także wypełnia zadania przewodniczącego komisji awansu zawodowego dla nauczycieli z ramienia organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny. W ramach spotkań z pedagogami szkół muzycznych przedstawia wyniki i wnioski z badań. Ponadto prowadzi szkolenia w ramach doskonalenia zawodowego kadry kierowniczej i pedagogów szkół artystycznych. Na zaproszenie Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej MKiDN w roku 2013/2014 brała udział w pracach nad przygotowaniem podstaw programowych dla szkół muzycznych. Ponownie, w roku 2021/2022 współpracowała z ramienia Centrum Edukacji Artystycznej z Departamentem Szkolnictwa Artystycznego w opracowaniu nowych podstaw programowych dla szkół muzycznych w zakresie przedmiotów teoretyczno-muzycznych.

Wśród innych aktywności można wymienić również działalność prelegencką. Wielokrotnie, podczas ponad 15 lat pracy, występowała jako prelegentka koncertów dla społeczności miasta Zabrze. Od 2000 do 2017 roku prowadziła koncerty Musica Humana Filharmonii Zabrzańskiej. Ideą tych koncertów jest wspólny występ z orkiestrą filharmoniczną uczniów szkoły muzycznej II stopnia w charakterze solistów. Współpraca z Filharmonią to również prowadzenie prelekcji okolicznościowych, m.in. z okazji uroczystości Odzyskania Niepodległości w 2010 roku, czy koncertu podczas obchodów 80. rocznicy urodzin Wojciecha Kilara w 2012 roku, na którym gościem specjalnym był Jubilat.

Przez blisko 20 lat była związana zawodowo z Zabrzem – jako nauczyciel przedmiotów teoretycznych i wicedyrektor w szkole muzycznej I i II stopnia. Z okazji 90-lecia szkolnictwa muzycznego w Zabrzu przygotowała opracowanie Historii Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Zabrzu 1917-2007 oraz Działalność szkoły. W ramach działań popularyzujących powstały słowne relacje dotyczące życia szkoły, organizowanych konkursów i koncertów. Ukazały się one w lokalnym czasopiśmie Nasze Zabrze Samorządowe:
Żeby zagrać z orkiestrą „Nasze Zabrze Samorządowe” 3/2007
Na chóralną nutę „Nasze Zabrze Samorządowe” 4/2007
90 lat minęło „Nasze Zabrze Samorządowe” 5/2007
Koncertowo w Muzycznej „Nasze Zabrze Samorządowe” 8/2007
Życie jak muzyka „Nasze Zabrze Samorządowe” 4/2008

Publikacje:
- Sacrum w twórczości Jana Wincentego Hawela na podstawie wybranych przykładów utworów religijnych wokalnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych (2020)
- Próba interpretacji integralnej cyklu Pieśni i tańce śmierci Modesta Musorgskiego, Zeszyt Naukowy 
- Rozumienie dzieła w wymiarze integralności i duchowości oraz w perspektywie znaczeń, interpretacji i hermeneutyki, Akademia Muzyczna Warszawa 2006
- Pierwiastek klasyczny w twórczości kompozytorów górnośląskich, „KLUCZ”, Akademia Muzyczna Katowice 2012
- Spojrzenie klasyka XX wieku na barokową formę koncertu na podstawie Koncertu na obój i harfę Witolda Lutosławskiego, MUZYKA – Historia. Teoria. Edukacja nr 4, 2014

Udział w konferencjach naukowych:
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa dla doktorantów organizowana przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, 2012 r. - referat: Muzyczne wędrówki intertekstualne na podstawie wybranych utworów Jana Wincentego Hawela
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa organizowana przez Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, 2013 r. Witold Lutosławski – refleksje nad twórczością - referat: Spojrzenie klasyka XX wieku na barokową formę koncertu na podstawie Koncertu na obój i harfę Witolda Lutosławskiego
- Ogólnopolska Studencka Sesja Naukowa organizowana przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, 2013 r. Nieznane, a warte poznania – o zapomnianej muzyce polskich kompozytorów, referat: Wymiary twórczości Jana Wincentego Hawela

Nagrody za działalność zawodową:
Wyróżnienie Prezydenta Miasta Zabrze (2008, 2011)
Medal Przyjaciel Szkoły Policealnej Szkoły Medycznej w Zabrzu z okazji 50-lecia istnienia (2009)
Brązowy Medal za Długoletnią Służbę (2012)
Nagrodę Indywidualną Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej (2012)
Nagrodę Indywidualną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017) 
Medal Przyjaciel Szkoły Mecenas Łódzkiego Plastyka (2020)


Powrót

Wydarzenia

Zobacz wszystkie