Treść podstrony

Trzęsiok Marcin

dr hab., prof. AM

Marcin_Trzęsiok


1998: magisterium (z wyróżnieniem) na podstawie pracy Pierrot lunaire Arnolda Schönberga. Analiza i interpretacja (promotor: mgr Stanisław Kosz), kierunek: Kompozycja i Teoria Muzyki, specjalność: Teoria Muzyki, Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

2006: doktorat (z wyróżnieniem), na podstawie pracy: Związki między refleksją estetyczną a twórczością muzyczną we wczesnym romantyzmie niemieckim (promotor: prof. dr hab. Leszek Polony, recenzenci: prof. dr hab. Maria Piotrowska, prof. dr hab. Władysław Stróżewski), Wydział Filozoficzny, Uniwersytet Jagielloński

2015: habilitacja na podstawie pracy Dyptyk tragiczny. Muzyka i mit w Królu Edypie i Apollu Igora Strawińskiego (recenzenci: prof. dr hab. Anna Granat-Janki, prof. dr hab. Jolanta Szulakowska-Kulawik, prof. dr hab. Mieczysław Tomaszewski) 

Zatrudniony w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na stanowiskach: asystenta (1998-2007), adiunkta (2007-2016), profesora nadzwyczajnego (od 2016)

Publikacje książkowe (monografie): 

  • Krzywe zwierciadło proroka. Rzecz o Księżycowym Pierrocie Arnolda Schönberga, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2002
  • Pieśni drzemią w każdej rzeczy. Muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego (w ramach: „Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. Seria humanistyczna”), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009 
  • Dyptyk tragiczny. Muzyka i mit w Królu Edypie i Apollu Igora Strawińskiego, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2015
  • Muzyka doświadczenia, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2023

Publikacje książkowe (inne):

  • Rozmowy o festiwalu; MFMW Warszawska Jesień, Warszawa 2013
  • Rozmowy o festiwalu. Marcin Trzęsiok et consortes; MFMW Warszawska Jesień, Warszawa 2015

Redakcje:

  • Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze, red. W. Kalaga, E. Knapik; współpraca P. Jędrzejko, S. Kosz, M. Trzęsiok, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 2002 
  • Musica inter artes. Muzyka – sztuki plastyczne – teatr – literatura – filozofia, red. S. Kosz i M. Trzęsiok, Wydawnictwo AM w Katowicach, Katowice 2013
  • Marcin Trzęsiok [red.], W ogrodzie muzyki. Eseje interdyscyplinarne, Katowice 2016, s. 236
  • Współredkacja (z Joanną Soćko) materiałów pokonferencyjnych „Efekt Lutra” dla „Konteksty” 3/2018
  • Redaktor serii przekładów „Biblioteka Res Facta Nova” wydawanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne

Publikacje w monografiach wieloautoskich:

  • Styl późny w twórczości A. Skriabina, [w:] „Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze”, red. W. Kalaga, E. Knapik, Katowice 2003, s. 75-84
  • Śpiew to istnienie. Estetyka muzyczna R.M. Rilkego [w:] „Filozofia muzyki”, red. K. Guczalski, Kraków 2003, s. 55-65
  • Ironia romantyczna w muzyce, [w:] „Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie)”, red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004, s. 269-282
  • Estetyczny rewizjonizm w stylu późnym Roberta Schumanna, [w:] „Styl późny z muzyce, literaturze i kulturze”, t.2, red. E. Borkowska, E. Knapik, Katowice 2006, s. 108-115
  • Klasycyzm Mozarta w perspektywie estetyki Kanta i Schillera, [w:] „Mozart i współcześni. Muzyka w Europie środkowej w XVIII wieku”, red. R. Golianek, B. Stróżyńska, Łódź 2008, s. 21-28
  • Claude Debussy. A Grammar of Imagination, [w:] „Interdisciplinary Studies in Musicology 7”, red. M. Jabłoński, Poznań 2008, s. 171-184
  • Beethoven der Schriftstellern, [w:] „Beethoven 4. Studien und Interpretationen”, red. M. Chrenkoff, M. Tomaszewski, Kraków 2009, s. 167-176
  • Th. W. Adornos Wien, [w:] „Beethoven 4. Studien und Interpretationen”, red. M. Chrenkoff, M. Tomaszewski,  Kraków 2009, s. 461-470
  • Persefona Igora Strawińskiego: między (greckim) losem a (chrześcijańską) łaską, [w:] „Dzieło muzyczne i jego funkcje”, red. A. Nowak, Bydgoszcz 2010, s. 133-138
  • Narodziny dodekafonii z ducha teozofii? Schönberg, Swedenborg i metempsychoza, [w:] E. Kowalska-Zając i M. Szoka [red.], „Kompozytor i jego świat. Bronisław Kazimierz Przybylski in memoriam”, Łódź 2012, s. 39-56
  • Natur als Idee und Natur als Erfahrung. Beethoven und Takemitsu, [w:] M. Tomaszewski i M. Chrenkoff [red.], „Beethoven 5. Studien und Interpretationen“, Kraków 2012, s. 127-144
  • Ton tragiczny w Apollon musagète Igora Strawińskiego, [w:] A. Granat-Janki [red.], „Analiza dzieła muzycznego. Historia-Theoria-Praxis”, Wrocław 2012, s. 219-229
  • Religia i nicość. Kaplica Marka Rothko i Mortona Feldmana, [w:] S. Kosz i M. Trzęsiok [red.], Musica inter artes. Muzyka – sztuki plastyczne – teatr – literatura – filozofia, Katowice 2013, s. 95-100.
  • Immediacy and Convention in Igor Stravinsky’s Orpheus, [w:] T. Malecka and M. Pawłowska [red.], “Music: Function and Value. Proceedings of the 11th International Congress of Musical Signification”, Kraków 2013 s. 336-344 
  • Apparent Beauty and Hidden Beauty, [w:] Teresa Malecka and Małgorzata Pawłowska (ed.), “Music as a Message of Truth and Beauty”, Kraków 2014, s. 87-95
  • Zapiski na marginesach Święta wiosny – Trzy liryki japońskie Igora Strawińskiego, [w:] M. Szoka i T. Majewski [red.], „Święto wiosny. Dwie perspektywy”, Łódź 2014, s. 41-52
  • Erhabenheit, Enthusiasmus und Ironie als Komplex von Kategorien welche die musikalische Vorstellung nach 1750 mitgeprägt haben, [w:] M. Tomaszewski i M. Chrenkoff [red.] „Beethoven 6. Studien und Interpretationen“, Kraków 2015, s. 165-178
  • W lesie symboli. Na tropie retoryki muzycznej Aleksandra Skriabina, [w:] J. Szerszenowicz [red.], „Aleksander Skriabin. Mistyczna droga muzyki”, Łódź 2016, s. 227-255
  • O rozpoczynaniu i kończeniu, czyli co się rodzi, gdy przemija postać świata, [w:] E. Knapik, A. Woźniakowska, W. Stępień, J. Szurman [red.], Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze 3, Katowice 2016, s. 189-196
  • Muzyka i pamięć. O muzycznych implikacjach teorii rezonansu morficznego Ruperta Sheldrake’a, [w:] K. Lipka [red.], „Muzyka i filozofia I”, Warszawa 2017, s. 67-84
  • Der bestirnte Himmel über mir. Beethoven, (Mahler, Webern), [w:] M. Chrenkoff (red.), „Beethoven 7. Studien und Interpretationen“, Kraków 2018, s. 13-28
  • Henryk Mikołaj Górecki’s String Quartet No. 2, Quasi una fantasia. An Essay in Hermeneutics, [w:] M. Chrenkoff (red.), „Beethoven 7. Studien und Interpretationen“, Kraków 2018, s. 301-330
  • The Tonal Perspective. Contributions to the Anthropology of Modern Painting and Music, [w:] „Beethoven 7. Studien und Interpretationen“, Kraków 2018, s. 513-524
  • The Humour of Large Numbers. Beethoven and the Piano Sonata (1924) of Igor Stravinsky, [w:] M. Chrenkoff (red.), „Beethoven 8. Studien und Interpretationen“, Kraków 2021, s. 57-74
  • Gabriel Fauré’s La Chanson d’Éve or The Book of Genesis à la moderne, [w:] M. Chrenkoff (red.), „Beethoven 8. Studien und Interpretationen“, Kraków 2021, s. 79-84
  • Paradoxes of Inspiration, or a World Not Entirely Disenchanted: Theses and Examples, [w:] M. Chrenkoff (red.), „Beethoven 8. Studien und Interpretationen“, Kraków 2021, s. 309-314
  • Wolność i forma. Przyczynek do dialektyki twórczości, [w:] K. Brzechczyn i R. Ciesielki (red.), „Granice muzyki – granice wolności. Wokół konferencji kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim w 1949 roku”, Poznań-Warszawa 2021, s. 209-216
  • Chain or polysyntax: formal punctuation in the music of Witold Lutosławski, based on the example of the Bucolics and Postlude no. 1, “Aspects of Music”, vol. 12, 2022, p. 127-144
  • Łańcuch albo polisyntaksa. Problematyka interpunkcji formalnej w muzyce Witolda Lutosławskiego na przykładzie Bukolik oraz Postludium I , “Aspects of Music”, vol. 12, 2022, s. 145-164
  • Słowisień by Karol Szymanowski. Between formal logic and illustration, “Aspects of Music”, vol. 12, 2022, p. 277-286
  • Słowisień Karola Szymanowskiego. Między logiką formy a ilustracyjnością, “Aspects of Music”, vol. 12, 2022, s. 287-296

Hasła w Encyklopedii Muzycznej PWM:

  • Rilke (t. VIII, 2004)
  • Proust (t. VIII, 2004) 
  • Wagner – poglądy estetyczne (t. XI, 2012)

Publikacje w czasopismach muzycznych: 

  • O pięknie muzycznym. „Dysonanse”  1/1997
  • Granice estetyki. „Ruch Muzyczny”  8/2001
  • Studium dymu. Muzyka w twórczości Zbigniewa Herberta. „Ruch Muzyczny” 17-18/2003
  • Wschód, czy daleki?. „Klucz” 4/2004
  • Krystian Zimerman doktorem honoris causa Akademii Muzycznej w  Katowicach. „Ruch Muzyczny” 8/2005
  • Muzyka doświadczenia. „Res Facta Nova” 9 (18)/2007
  • Ani kapłan, ani błazen. Nad projektem muzykologii niekonwencjonalnej Macieja Jabłońskiego. „Ruch Muzyczny” 6/2009
  • Siedem dni w Helsinkach z muzyką (nie tylko) niemiecką. „Ruch Muzyczny” 5/2011
  • Postscriptum. „Klucz” 10/2011
  • W poszukiwaniu Miłości i Harmonii. O filozofii muzyki Bohdana Pocieja. „Res Facta Nova” 13(22)/2013
  • Regeneracja i rezygnacja. II Kwartet smyczkowy Quasi una Fantasia Henryka Mikołaja Góreckiego. „Scontri” 3 (2016) 
  • Glossa do Z Księgi nocy I Marka Stachowskiego. „Teoria muzyki” 13 (2018)
  • Hołd w czapce błazeńskiej. Sonata Strawińskiego i Sonata F-dur op. 54 Beethovena. „Scontri” 5 (2018)
  • Beauty Radiated in Eternity. Eugeniusza Knapika mimowolna rozmowa z Karolem Szymanowskim. „Polski Rocznik Muzykologiczny”, XVIII, 2020, s. 339–358
  • Idylla – katastrofa – transcendencja. Trzy utwory na wiolonczelę i fortepian op. 11 (1914) Antona Weberna: próba hermeneutyki. „Aspekty muzyki” 9, 2019, s. 133-151   

Recenzje:

  • Nostalgia bez granic?. „Ruch Muzyczny” 11/2009 [o książce Romantyzm bez granic Bohdana Pocieja]
  • Zaklinanie utopii. „Ruch Muzyczny” 4/2010 [o książce Utopia urzeczywistniona Krzysztofa Lipki]
  • Siglind Bruhn: Messiaen’s Interpretation of Holiness and Trinity. “Muzyka” 2(217)/2010
  • Strefa ciszy. „Ruch Muzyczny” 8/2011 [o CD Chamber music Stanisława Bromboszcza]
  • Mała chmura, wielki deszcz. „Klucz” 9/2011 [o przedstawieniu Sudden Rain Aleksandra Nowaka]
  • Mapy snów, mapy światów. „Klucz” 9/2011 [o przedstawieniu La Liberta Chiama la Liberta Eugeniusza Knapika]
  • Muzyka, magia, rytuał. Świadomość nowoczesna jako świadomość mityczna. „Ruch Muzyczny” 16/17//2011 [o książce Neo-mythologism in Music Victorii Adamenko]
  • Kinga Kiwała, Dzieło symfoniczne w perspektywie polskich koncepcji fenomenologicznych. Lutosławski, Górecki, Penderecki. Kraków 2013. Kwartalnik „Muzyka” 2(237)/2015
  • Spór o dziedzictwo muzyczne XX wieku, Res Facta Nova 20(29)/2019, s. 95-108
  • Siglind Bruhn i pieśniowe symfonie o przemijaniu, Res Facta Nova 22(31)/2021, s. 168-171
  • Roger Scruton a sprawa polska [współautorstwo z Krzysztofem Guczalskim], „Muzyka” 3/2024, s. 165-180

Publikacje w czasopismach humanistycznych:

Wywiady:

  • Muzyka rzeczywistego świata. Z Aleksandrem Nowakiem rozmawia Marcin Trzęsiok, „Kwarta” 1(16), sierpień 2011
  • Pełnia brzmienia i pełnia znaczenia – z Aleksandrem Lasoniem rozmawia Marcin Trzęsiok, „Ruch muzyczny” 7/2012
  • Zestroić polifonię zainteresowań. Z Mieczysławem Tomaszewskim rozmawia Marcin Trzęsiok, „Ruch Muzyczny” 5/2018

Przekład książki

  • Constantin Floros, Człowiek, miłość i muzyka, tłumaczył i wstępem opatrzył Marcin Trzęsiok, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2022
  • S. Keym, Symfoniczny transfer kulturowy. Studia kompozytorów polskich w Niemczech oraz ich spotkanie z niemiecką tradycją symfoniczną 1867-1918, przekład z języka niemieckiego Barbara Świderska i Marcin Trzęsiok, NIFC, Warszawa 2024, s. 944

Przekłady artykułów (z angielskiego, niemieckiego i francuskiego):

Współpraca translatorska:

  • Siglind Bruhn, Astronomia, matematyka i religia w operze Die Harmonie der Welt Paula Hindemitha, przeł. Wojciech Stępień, współpraca Marcin Trzęsiok. „Scontri” 2/2015, s. 169-192
  • Toru Takemitsu, Sen i liczba, przeł. Magdalena Stochniol, współpraca Marcin Trzęsiok. „Scontri” 2/2015, s. 193-222
  • Robert S. Hatten, W stronę wirtualnej ludzkiej agensowości w tonalnej muzyce instrumentalnej: od sił muzycznych ku podmiotowości, przeł. Małgorzata Pawłowska, współpraca Marcin Trzęsiok. „Scontri” 3/2016, s. 147-167 

Publikacje w książkach programowych:
Autorstwo esejów programowych dla festiwali i instytucji muzycznych, w tym:

  • Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa 
  • Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Katowice
  • Festiwal Sacrum/Profanum, Kraków
  • Festiwal Katowice Kultura-Natura

Publikacje w książeczkach płytowych:

  • Szostakowicz, Schnittke, Piano Quintets, Marcin Sikorski – fortepian, Akademos String Quartet, ŚTMCD 04, ZAIKS 2009
  • Krzeszowiec, Fratres, DUX 2011
  • Lasoń Enseble, Polish Piano Quintetes, CD Accord, ACD 178-2, 2012 
  • Aleksander Nowak, 3x4+8, CD Accord, ACD 180-2, 2012
  • Kwartet Śląski, Mistrz i uczeń. Szabelski. Górecki. Knapik, Fundacja Musica Pro Bono, FMPB CD 024, ZAIKS 2014 
  • Szymon Krzeszowiec, Bartłomiej Nizioł, Adam Krzeszowiec, Project Hungarica, CD Accord, ACD 226-2, 2016
  • Wajnberg Trio, Wajnberg, Tansman, Czajkowski, CD Accord, ACD 247-2, 2018
  • AUKSO/ Marek Moś, Pokolenie ‘51, AUKSO 2021
  • Maciej Bartczak, Stanisław Bromboszcz, Joyce in Songs. Barber, Świder, Moore, Stępień, Kleszcz, Joyce, CD Accord, ACD 310, 2023
  • Kwartet Śląski, Polish Piano Quintets. Lasoń, Meyer, Krauze, Bargielski, Skrzypczak, Witkowski, CD Accord, ACD 332, 2023

Warsztaty:

  • Seminarium krytyki muzycznej Warszawskiej Jesieni, Warszawa [2012, 2013, 2014, 2015, 2016]
  • Warsztaty krytyki muzycznej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – przy festiwalu Katowice Kultura Natura [17-20.05.2018]
  • Warsztaty krytyki muzycznej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – Warszawa/Radziejowice [16-19.10.2020]
  • Warsztaty krytyki muzycznej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – Warszawa/Stalowa Wola, 13-16 lipca 2021
  • Warsztaty krytyki muzycznej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – Duszniki-Zdrój, 5-8 sierpnia 2022
  • Warsztaty krytyki muzycznej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – Warszawa, 21-23 września 2024

Nagrody:

  • I nagroda w XII Konkursie Prac Magisterskich Absolwentów Akademii Muzycznych w Polsce w kategorii Teoria Muzyki i Reżyseria Muzyczna, Gdańsk 2000
  • Wyróżnienie w programie Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, 2007  
  • Nagroda im. Ks. Prof. Hieronima Feichta, 2012
  • Nagroda Honorowa Związku Kompozytorów Polskich, 2015
  • Nominacja do Nagrody im. Jana Długosza, 2024

Stypendium:

  • Stypendium im. J.G. Herdera  (Wiedeń 1999/2000)

Pełnione funkcje:

  • Członek Rady Programowej Festiwalu „Katowice Kultura Natura” (od roku 2014)
  • Członek i wiceprzewodniczący Rady Programowej PWM (od 8. października 2015)
  • Kurator serii książkowej „Biblioteka Res Facta Nova” (wydawanej przez PWM)
  • Ekspert NCN w panelu Kultura i Twórczość Kulturowa
  • Członek zarządu ZKP (kadencja 2011-2013)
  • Członek zarządu Sekcji Muzykologów ZKP (kadencja 2017-2019, 2019-2021)
  • Członek redakcji „Res Facta Nova”
  • Prodziekan Wydziału Kompozycji, Interpretacji, Edukacji Muzycznej i Jazzu (kadencja 2008-2012)
  • Prorektor ds. studenckich, współpracy z zagranicą i rozwoju uczelni (kadencja 2012-2016)
  • Opiekun naukowy Koła Naukowego Kompozytorów i Teoretyków Muzyki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Powrót

Wydarzenia

Zobacz wszystkie