1998: magisterium (z wyróżnieniem) na podstawie pracy „Pierrot lunaire Arnolda Schönberga. Analiza i interpretacja” (promotor: mgr Stanisław Kosz), kierunek: kompozycja i teoria muzyki, specjalność: teoria muzyki, Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
2006: doktorat (z wyróżnieniem), na podstawie pracy: „Związki między refleksją estetyczną a twórczością muzyczną we wczesnym romantyzmie niemieckim” (promotor: prof. dr hab. Leszek Polony, recenzenci: prof. dr hab. Maria Piotrowska, prof. dr hab. Władysław Stróżewski), Wydział Filozoficzny, Uniwersytet Jagielloński
2015: habilitacja na podstawie pracy „Dyptyk tragiczny. Muzyka i mit w Królu Edypie i Apollu Igora Strawińskiego (recenzenci: prof. dr hab. Anna Granat-Janki, prof. dr hab. Jolanta Szulakowska-Kulawik, prof. dr hab. Mieczysław Tomaszewski)
Zatrudniony w Akademii Muzycznej w Katowicach na stanowiskach: asystenta (1998-2007), adiunkta (2007-2016), profesora nadzwyczajnego (od 2016)
Publikacje książkowe (monografie):
- „Krzywe zwierciadło proroka. Rzecz o Księżycowym Pierrocie Arnolda Schönberga”. Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2002
- „Pieśni drzemią w każdej rzeczy. Muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego” (w ramach: „Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. Seria humanistyczna”), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009
- „Dyptyk tragiczny. Muzyka i mit w Królu Edypie i Apollu Igora Strawińskiego”. Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2015
- „Muzyka doświadczenia”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2023
Publikacje książkowe (inne):
- „Rozmowy o festiwalu”; MFMW Warszawska Jesień, Warszawa 2013
- „Rozmowy o festiwalu. Marcin Trzęsiok et consortes”; MFMW Warszawska Jesień, Warszawa 2015
Redakcje:
- „Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze”, red. W. Kalaga, E. Knapik; współpraca P. Jędrzejko, S. Kosz, M. Trzęsiok, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 2002
- Musica inter artes. Muzyka – sztuki plastyczne – teatr – literatura – filozofia, red. S. Kosz i M. Trzęsiok, Wydawnictwo AM w Katowicach, Katowice 2013
- Marcin Trzęsiok [red.], W ogrodzie muzyki. Eseje interdyscyplinarne, Katowice 2016, s. 236
- Współredkacja (z Joanną Soćko) materiałów pokonferencyjnych „Efekt Lutra” dla „Konteksty” 3/2018
- Redaktor serii przekładów „Biblioteka Res Facta Nova” wydawanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Publikacje w monografiach wieloautoskich:
- „Styl późny w twórczości A. Skriabina”, [w:] „Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze”, red. W. Kalaga, E. Knapik, Katowice 2003, s. 75-84
- „Śpiew to istnienie. Estetyka muzyczna R.M. Rilkego” [w:] „Filozofia muzyki”, red. K. Guczalski, Kraków 2003, s. 55-65
- „Ironia romantyczna w muzyce”, [w:] „Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie)”, red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004, s. 269-282
- „Estetyczny rewizjonizm w stylu późnym Roberta Schumanna”, [w:] „Styl późny z muzyce, literaturze i kulturze”, t.2, red. E. Borkowska, E. Knapik, Katowice 2006, s. 108-115
- „Klasycyzm Mozarta w perspektywie estetyki Kanta i Schillera”, [w:] „Mozart i współcześni. Muzyka w Europie środkowej w XVIII wieku”, red. R. Golianek, B. Stróżyńska, Łódź 2008, s. 21-28
- „Claude Debussy. A Grammar of Imagination”, [w:] „Interdisciplinary Studies in Musicology 7”, red. M. Jabłoński, Poznań 2008, s. 171-184
- „Beethoven der Schriftstellern”, [w:] „Beethoven 4. Studien und Interpretationen”, red. M. Chrenkoff, M. Tomaszewski, Kraków 2009, s. 167-176
- „Th. W. Adornos Wien”, [w:] „Beethoven 4. Studien und Interpretationen”, red. M. Chrenkoff, M. Tomaszewski, Kraków 2009, s. 461-470
- „Persefona Igora Strawińskiego: między (greckim) losem a (chrześcijańską) łaską”, [w:] „Dzieło muzyczne i jego funkcje”, red. A. Nowak, Bydgoszcz 2010, s. 133-138
- „Narodziny dodekafonii z ducha teozofii? Schönberg, Swedenborg i metempsychoza”, [w:] E. Kowalska-Zając i M. Szoka [red.], „Kompozytor i jego świat. Bronisław Kazimierz Przybylski in memoriam”, Łódź 2012, s. 39-56
- „Natur als Idee und Natur als Erfahrung. Beethoven und Takemitsu“, [w:] M. Tomaszewski i M. Chrenkoff [red.], „Beethoven 5. Studien und Interpretationen“, Kraków 2012, s. 127-144
- „Ton tragiczny w Apollon musagète Igora Strawińskiego“, [w:] A. Granat-Janki [red.], „Analiza dzieła muzycznego. Historia-Theoria-Praxis”, Wrocław 2012, s. 219-229
- „Religia i nicość. Kaplica Marka Rothko i Mortona Feldmana”, [w:] S. Kosz i M. Trzęsiok [red.], Musica inter artes. Muzyka – sztuki plastyczne – teatr – literatura – filozofia, Katowice 2013, s. 95-100.
- „Immediacy and Convention in Igor Stravinsky’s Orpheus”, [w:] T. Malecka and M. Pawłowska [red.], “Music: Function and Value. Proceedings of the 11th International Congress of Musical Signification”, Kraków 2013 s. 336-344
- “Apparent Beauty and Hidden Beauty”, [w:] Teresa Malecka and Małgorzata Pawłowska (ed.), “Music as a Message of Truth and Beauty”, Kraków 2014, s. 87-95
- „Zapiski na marginesach Święta wiosny – Trzy liryki japońskie Igora Strawińskiego”, [w:] M. Szoka i T. Majewski [red.], „Święto wiosny. Dwie perspektywy”, Łódź 2014, s. 41-52
- „Erhabenheit, Enthusiasmus und Ironie als Komplex von Kategorien welche die musikalische Vorstellung nach 1750 mitgeprägt haben“, [w:] M. Tomaszewski i M. Chrenkoff [red.] „Beethoven 6. Studien und Interpretationen“, Kraków 2015, s. 165-178
- „W lesie symboli. Na tropie retoryki muzycznej Aleksandra Skriabina“, [w:] J. Szerszenowicz [red.], „Aleksander Skriabin. Mistyczna droga muzyki”, Łódź 2016, s. 227-255
- „O rozpoczynaniu i kończeniu, czyli co się rodzi, gdy przemija postać świata” [w:] E. Knapik, A. Woźniakowska, W. Stępień, J. Szurman [red.], Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze 3, Katowice 2016, s. 189-196
- „Muzyka i pamięć. O muzycznych implikacjach teorii rezonansu morficznego Ruperta Sheldrake’a” [w:] K. Lipka [red.], „Muzyka i filozofia I”, Warszawa 2017, s. 67-84
- „Der bestirnte Himmel über mir. Beethoven, (Mahler, Webern)“, [w:] M. Chrenkoff (red.), „Beethoven 7. Studien und Interpretationen“, Kraków 2018, s. 13-28
- „Henryk Mikołaj Górecki’s String Quartet No. 2, Quasi una fantasia. An Essay in Hermeneutics“, [w:] M. Chrenkoff (red.), „Beethoven 7. Studien und Interpretationen“, Kraków 2018, s. 301-330
- „The Tonal Perspective. Contributions to the Anthropology of Modern Painting and Music“, [w:] „Beethoven 7. Studien und Interpretationen“, Kraków 2018, s. 513-524
- The Humour of Large Numbers. Beethoven and the Piano Sonata (1924) of Igor Stravinsky, [w:] M. Chrenkoff (red.), „Beethoven 8. Studien und Interpretationen“, Kraków 2021, s. 57-74
- Gabriel Fauré’s La Chanson d’Éve or The Book of Genesis à la moderne, [w:] M. Chrenkoff (red.), „Beethoven 8. Studien und Interpretationen“, Kraków 2021, s. 79-84
- Paradoxes of Inspiration, or a World Not Entirely Disenchanted: Theses and Examples [w:] M. Chrenkoff (red.), „Beethoven 8. Studien und Interpretationen“, Kraków 2021, s. 309-314
- Wolność i forma. Przyczynek do dialektyki twórczości [w:] K. Brzechczyn i R. Ciesielki (red.), „Granice muzyki – granice wolności. Wokół konferencji kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim w 1949 roku”, Poznań-Warszawa 2021, s. 209-216
- Chain or polysyntax: formal punctuation in the music of Witold Lutosławski, based on the example of the Bucolics and Postlude no. 1, “Aspects of Music”, vol. 12, 2022, p. 127-144
- Łańcuch albo polisyntaksa. Problematyka interpunkcji formalnej w muzyce Witolda Lutosławskiego na przykładzie Bukolik oraz Postludium I , “Aspects of Music”, vol. 12, 2022, s. 145-164
- Słowisień by Karol Szymanowski. Between formal logic and illustration, “Aspects of Music”, vol. 12, 2022, p. 277-286
- Słowisień Karola Szymanowskiego. Między logiką formy a ilustracyjnością, “Aspects of Music”, vol. 12, 2022, s. 287-296
Hasła w „Encyklopedii Muzycznej PWM”:
- „Rilke” (t. VIII, 2004)
- „Proust” (t. VIII, 2004)
- “Wagner – poglądy estetyczne” (t. XI, 2012)
Publikacje w czasopismach muzycznych:
- „O pięknie muzycznym”. „Dysonanse” 1/1997
- „Granice estetyki”. „Ruch Muzyczny” 8/2001
- „Studium dymu. Muzyka w twórczości Zbigniewa Herberta”. „Ruch Muzyczny” 17-18/2003
- „Wschód, czy daleki?”. „Klucz” 4/2004
- „Krystian Zimerman doktorem honoris causa Akademii Muzycznej w Katowicach”. „Ruch Muzyczny” 8/2005
- „Muzyka doświadczenia”. „Res Facta Nova” 9 (18)/2007
- „Ani kapłan, ani błazen. Nad projektem muzykologii niekonwencjonalnej Macieja Jabłońskiego”. „Ruch Muzyczny” 6/2009
- „Siedem dni w Helsinkach z muzyką (nie tylko) niemiecką”. „Ruch Muzyczny” 5/2011
- „Postscriptum”. „Klucz” 10/2011
- „W poszukiwaniu Miłości i Harmonii. O filozofii muzyki Bohdana Pocieja”. „Res Facta Nova” 13(22)/2013
- „Regeneracja i rezygnacja. II Kwartet smyczkowy Quasi una Fantasia Henryka Mikołaja Góreckiego”. „Scontri” 3 (2016)
- „Glossa do Z Księgi nocy I Marka Stachowskiego”. „Teoria muzyki” 13 (2018)
- „Hołd w czapce błazeńskiej. Sonata Strawińskiego i Sonata F-dur op. 54 Beethovena”. „Scontri” 5 (2018)
- „Beauty Radiated in Eternity. Eugeniusza Knapika mimowolna rozmowa z Karolem Szymanowskim”. „Polski Rocznik Muzykologiczny”, XVIII, 2020, s. 339–358
- „Idylla – katastrofa – transcendencja. Trzy utwory na wiolonczelę i fortepian op. 11 (1914) Antona Weberna: próba hermeneutyki”. „Aspekty muzyki” 9, 2019, s. 133-151
Recenzje:
- „Nostalgia bez granic?”. „Ruch Muzyczny” 11/2009 [o książce „Romantyzm bez granic” Bohdana Pocieja]
- „Zaklinanie utopii”. „Ruch Muzyczny” 4/2010 [o książce „Utopia urzeczywistniona” Krzysztofa Lipki]
- „Siglind Bruhn: Messiaen’s Interpretation of Holiness and Trinity”. “Muzyka” 2(217)/2010
- „Strefa ciszy”. „Ruch Muzyczny” 8/2011 [o CD „Chamber music” Stanisława Bromboszcza]
- „Mała chmura, wielki deszcz”. „Klucz” 9/2011 [o przedstawieniu „Sudden Rain” Aleksandra Nowaka]
- „Mapy snów, mapy światów”. „Klucz” 9/2011 [o przedstawieniu „La Liberta Chiama la Liberta” Eugeniusza Knapika]
- „Muzyka, magia, rytuał. Świadomość nowoczesna jako świadomość mityczna”. „Ruch Muzyczny” 16/17//2011 [o książce „Neo-mythologism in Music” Victorii Adamenko]
- „Kinga Kiwała, Dzieło symfoniczne w perspektywie polskich koncepcji fenomenologicznych. Lutosławski, Górecki, Penderecki. Kraków 2013”. Kwartalnik „Muzyka” 2(237)/2015
- „Spór o dziedzictwo muzyczne XX wieku”, Res Facta Nova 20(29)/2019, s. 95-108
- „Siglind Bruhn i pieśniowe symfonie o przemijaniu”, Res Facta Nova 22(31)/2021, s. 168-171
- „Roger Scruton a sprawa polska” [współautorstwo z Krzysztofem Guczalskim], „Muzyka” 3/2024, s. 165-180
Publikacje w czasopismach humanistycznych:
- „Do Rainera Marii Rilkego. List”, „Zeszyty Literackie” 4/2011 (nr 116)
- „Zmysł nieskończoności. Schleiermacher i idea muzyki absolutnej”, „Konteksty” 3/2018
- „Muzyka jako teofania? Pytania to George’a Steinera”, „Principia” 2019, tom 66
- „Znaki czasu. W oczekiwaniu na zamianę paradygmatu”, „Konteksty” 3/2021, s. 67-71
- „Muzyczna wizja Wiecznego Miasta. Tryptyk rzymski Ottorina Respighiego”, „Konteksty” 3/2023, s. 35-39
Wywiady:
- „Muzyka rzeczywistego świata. Z Aleksandrem Nowakiem rozmawia Marcin Trzęsiok”, „Kwarta” 1(16), sierpień 2011
- „Pełnia brzmienia i pełnia znaczenia – z Aleksandrem Lasoniem rozmawia Marcin Trzęsiok”, „Ruch muzyczny” 7/2012
- „Zestroić polifonię zainteresowań. Z Mieczysławem Tomaszewskim rozmawia Marcin Trzęsiok”, „Ruch Muzyczny” 5/2018
Przekład książki
- Constantin Floros, „Człowiek, miłość i muzyka”, tłumaczył i wstępem opatrzył Marcin Trzęsiok, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2022
- S. Keym, Symfoniczny transfer kulturowy. Studia kompozytorów polskich w Niemczech oraz ich spotkanie z niemiecką tradycją symfoniczną 1867-1918, przekład z języka niemieckiego Barbara Świderska i Marcin Trzęsiok, NIFC, Warszawa 2024, ss. 944
Przekłady artykułów (z angielskiego, niemieckiego i francuskiego):
- George Steiner, Errata. „Res Facta Nova“ 10 (19)/2008), s. 247-256.
- Adrian Thomas, „Energia – ruch – życie. Geneza Elementi”. „Scontri” 1/2013, s. 11-36.
- David Harrington, „Henryk Mikołaj Górecki i Kronos Quartet”. „Scontri” 1/2013, s. 111-114.
- Constantin Floros, „Przesłania muzyki upublicznione i prywatne”. „Teoria muzyki. Studia – interpretacje – dokumentacje” 6/2015, s. 11-25.
- Theodor W. Adorno, „Schubert”. „Scontri” 3/2016, s. 101-115
- Olivier Messiaen, „Czas”. „Scontri” 4/2017, s. 8-45
- Didier van Moere, „Szymanowski i muzyk francuska”. „Scontri” 4/2017, s. 123-140
- Wolfgang-Andres Schultz, „Z trwogą wyczekując zmiany paradygmatu. Schyłek muzyki nowej”, Res Facta Nova 20(29)/2019, s. 87-92
- Wolfgang-Andreas Schultz, „Kompozycja dźwiękowa. Między odgłosem natury a wizją”, „Res Facta Nova” 23 (32)/2022, s. 139-147
- Wolfgang-Andreas Schultz, „Mistyka tego świata. Droga muzyki zachodniej”, „Res Facta Nova” 23 (32)/2022, s. 148-160
Współpraca translatorska:
- Siglind Bruhn, „Astronomia, matematyka i religia w operze Die Harmonie der Welt Paula Hindemitha”, przeł. Wojciech Stępień, współpraca Marcin Trzęsiok. „Scontri” 2/2015, s. 169-192
- Toru Takemitsu, „Sen i liczba”, przeł. Magdalena Stochniol, współpraca Marcin Trzęsiok. „Scontri” 2/2015, s. 193-222
- Robert S. Hatten, „W stronę wirtualnej ludzkiej agensowości w tonalnej muzyce instrumentalnej: od sił muzycznych ku podmiotowości”, przeł. Małgorzata Pawłowska, współpraca Marcin Trzęsiok. „Scontri” 3/2016, s. 147-167
Publikacje w książkach programowych:
Autorstwo esejów programowych dla festiwali i instytucji muzycznych, w tym:
- Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa
- Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Katowice
- Festiwal Sacrum/Profanum, Kraków
- Festiwal Katowice Kultura-Natura
Publikacje w książeczkach płytowych:
- Szostakowicz, Schnittke, Piano Quintets, Marcin Sikorski – fortepian, Akademos String Quartet, ŚTMCD 04, ZAIKS 2009
- Krzeszowiec, „Fratres”, DUX 2011
- Lasoń Enseble, Polish Piano Quintetes, CD Accord, ACD 178-2, 2012
- Aleksander Nowak, “3x4+8”, CD Accord, ACD 180-2, 2012
- Kwartet Śląski, „Mistrz i uczeń. Szabelski. Górecki. Knapik”, Fundacja Musica Pro Bono, FMPB CD 024, ZAIKS 2014
- Szymon Krzeszowiec, Bartłomiej Nizioł, Adam Krzeszowiec, „Project Hungarica”, CD Accord, ACD 226-2, 2016
- Wajnberg Trio, „Wajnberg, Tansman, Czajkowski”, CD Accord, ACD 247-2, 2018
- AUKSO/ Marek Moś, “Pokolenie ‘51”, AUKSO 2021
- Maciej Bartczak, Stanisław Bromboszcz, „Joyce in Songs. Barber, Świder, Moore, Stępień, Kleszcz, Joyce”, CD Accord, ACD 310, 2023
- Kwartet Śląski, “Polish Piano Quintets. Lasoń, Meyer, Krauze, Bargielski, Skrzypczak, Witkowski”, CD Accord, ACD 332, 2023
Warsztaty:
- Seminarium krytyki muzycznej Warszawskiej Jesieni, Warszawa [2012, 2013, 2014, 2015, 2016]
- Warsztaty krytyki muzycznej NIFC – przy festiwalu Katowice Kultura Natura [17-20.05.2018]
- Warsztaty krytyki muzycznej NIFC – Warszawa/Radziejowice [16-19.10.2020]
- Warsztaty krytyki muzycznej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – Warszawa/Stalowa Wola, 13-16 lipca 2021
- Warsztaty krytyki muzycznej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – Duszniki-Zdrój, 5-8 sierpnia 2022
- Warsztaty krytyki muzycznej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – Warszawa, 21-23 września 2024
Nagrody:
- I nagroda w XII Konkursie Prac Magisterskich Absolwentów Akademii Muzycznych w Polsce w kategorii Teoria Muzyki i Reżyseria Muzyczna, Gdańsk 2000
- Wyróżnienie w programie Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, 2007
- Nagroda im. Ks. Prof. Hieronima Feichta, 2012
- Nagroda Honorowa Związku Kompozytorów Polskich, 2015
- Nominacja do Nagrody im. Jana Długosza, 2024
Stypendium:
Stypendium im. J.G. Herdera (Wiedeń 1999/2000)
Pełnione funkcje:
- Członek Rady Programowej Festiwalu „Katowice Kultura Natura” (od roku 2014)
- Członek i wiceprzewodniczący Rady Programowej PWM (od 8. października 2015)
- Kurator serii książkowej „Biblioteka Res Facta Nova” (wydawanej przez PWM)
- Ekspert NCN w panelu Kultura i Twórczość Kulturowa
- Członek zarządu ZKP (kadencja 2011-2013)
- Członek zarządu Sekcji Muzykologów ZKP (kadencja 2017-2019, 2019-2021)
- Członek redakcji „Res Facta Nova”
- Prodziekan Wydziału Kompozycji, Interpretacji, Edukacji Muzycznej i Jazzu (kadencja 2008-2012)
- Prorektor ds. studenckich, współpracy z zagranicą i rozwoju uczelni (kadencja 2012-2016)
- Opiekun naukowy Koła Naukowego Kompozytorów i Teoretyków Muzyki AM w Katowicach
Powrót