Treść podstrony

Trzęsiok Marcin

dr hab., prof. AM

Marcin_Trzęsiok


1998: magisterium (z wyróżnieniem) na podstawie pracy „Pierrot lunaire Arnolda Schönberga. Analiza i interpretacja” (promotor: mgr Stanisław Kosz), kierunek: kompozycja i teoria muzyki, specjalność: teoria muzyki, Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

2006: doktorat (z wyróżnieniem), na podstawie pracy: „Związki między refleksją estetyczną a twórczością muzyczną we wczesnym romantyzmie niemieckim” (promotor: prof. dr hab. Leszek Polony, recenzenci: prof. dr hab. Maria Piotrowska, prof. dr hab. Władysław Stróżewski), Wydział Filozoficzny, Uniwersytet Jagielloński

2015: habilitacja na podstawie pracy „Dyptyk tragiczny. Muzyka i mit w Królu Edypie i Apollu Igora Strawińskiego (recenzenci: prof. dr hab. Anna Granat-Janki, prof. dr hab. Jolanta Szulakowska-Kulawik, prof. dr hab. Mieczysław Tomaszewski) 

Zatrudniony w Akademii Muzycznej w Katowicach na stanowiskach: asystenta (1998-2007), adiunkta (2007-2016), profesora nadzwyczajnego (od 2016)

Publikacje książkowe (monografie): 

  1. „Krzywe zwierciadło proroka. Rzecz o Księżycowym Pierrocie Arnolda Schönberga”. Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2002
  2. „Pieśni drzemią w każdej rzeczy. Muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego” (w ramach: „Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. Seria humanistyczna”), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009 
  3. „Dyptyk tragiczny. Muzyka i mit w Królu Edypie i Apollu Igora Strawińskiego”. Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2015
  4. „Muzyka doświadczenia”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2023

Publikacje książkowe (inne):

  1. „Rozmowy o festiwalu”; MFMW Warszawska Jesień, Warszawa 2013
  2. „Rozmowy o festiwalu. Marcin Trzęsiok et consortes”; MFMW Warszawska Jesień, Warszawa 2015

Redakcje:

  1. „Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze”, red. W. Kalaga, E. Knapik; współpraca P. Jędrzejko, S. Kosz, M. Trzęsiok, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 2002 
  2. Musica inter artes. Muzyka – sztuki plastyczne – teatr – literatura – filozofia, red. S. Kosz i M. Trzęsiok, Wydawnictwo AM w Katowicach, Katowice 2013
  3. Marcin Trzęsiok [red.], W ogrodzie muzyki. Eseje interdyscyplinarne, Katowice 2016, s. 236
  4. Współredkacja (z Joanną Soćko) materiałów pokonferencyjnych „Efekt Lutra” dla „Konteksty” 3/2018
  5. Redaktor serii przekładów „Biblioteka Res Facta Nova” wydawanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne

Publikacje w monografiach wieloautoskich:

  1. „Styl późny w twórczości A. Skriabina”, [w:] „Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze”, red. W. Kalaga, E. Knapik, Katowice 2003, s. 75-84
  2. Śpiew to istnienie. Estetyka muzyczna R.M. Rilkego” [w:] „Filozofia muzyki”, red. K. Guczalski, Kraków 2003, s. 55-65
  3. „Ironia romantyczna w muzyce”, [w:] „Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie)”, red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004, s. 269-282
  4. „Estetyczny rewizjonizm w stylu późnym Roberta Schumanna”, [w:] „Styl późny z muzyce, literaturze i kulturze”, t.2, red. E. Borkowska, E. Knapik, Katowice 2006, s. 108-115
  5. „Klasycyzm Mozarta w perspektywie estetyki Kanta i Schillera”, [w:] „Mozart i współcześni. Muzyka w Europie środkowej w XVIII wieku”, red. R. Golianek, B. Stróżyńska, Łódź 2008, s. 21-28
  6. „Claude Debussy. A Grammar of Imagination”, [w:] „Interdisciplinary Studies in Musicology 7”, red. M. Jabłoński, Poznań 2008, s. 171-184
  7. „Beethoven der Schriftstellern”, [w:] „Beethoven 4. Studien und Interpretationen”, red. M. Chrenkoff, M. Tomaszewski, Kraków 2009, s. 167-176
  8. „Th. W. Adornos Wien”, [w:] „Beethoven 4. Studien und Interpretationen”, red. M. Chrenkoff, M. Tomaszewski,  Kraków 2009, s. 461-470
  9. Persefona Igora Strawińskiego: między (greckim) losem a (chrześcijańską) łaską”, [w:] „Dzieło muzyczne i jego funkcje”, red. A. Nowak, Bydgoszcz 2010, s. 133-138
  10. „Narodziny dodekafonii z ducha teozofii? Schönberg, Swedenborg i metempsychoza”, [w:] E. Kowalska-Zając i M. Szoka [red.], „Kompozytor i jego świat. Bronisław Kazimierz Przybylski in memoriam”, Łódź 2012, s. 39-56
  11. „Natur als Idee und Natur als Erfahrung. Beethoven und Takemitsu“, [w:] M. Tomaszewski i M. Chrenkoff [red.], „Beethoven 5. Studien und Interpretationen“, Kraków 2012, s. 127-144
  12. „Ton tragiczny w Apollon musagète Igora Strawińskiego“, [w:] A. Granat-Janki [red.], „Analiza dzieła muzycznego. Historia-Theoria-Praxis”, Wrocław 2012, s. 219-229
  13. „Religia i nicość. Kaplica Marka Rothko i Mortona Feldmana”, [w:] S. Kosz i M. Trzęsiok [red.], Musica inter artes. Muzyka – sztuki plastyczne – teatr – literatura – filozofia, Katowice 2013, s. 95-100.
  14. „Immediacy and Convention in Igor Stravinsky’s Orpheus”, [w:] T. Malecka and M. Pawłowska [red.], “Music: Function and Value. Proceedings of the 11th International Congress of Musical Signification”, Kraków 2013 s. 336-344 
  15. “Apparent Beauty and Hidden Beauty”, [w:] Teresa Malecka and Małgorzata Pawłowska (ed.), “Music as a Message of Truth and Beauty”, Kraków 2014, s. 87-95
  16. „Zapiski na marginesach Święta wiosny – Trzy liryki japońskie Igora Strawińskiego”, [w:] M. Szoka i T. Majewski [red.], „Święto wiosny. Dwie perspektywy”, Łódź 2014, s. 41-52
  17. „Erhabenheit, Enthusiasmus und Ironie als Komplex von Kategorien welche die musikalische Vorstellung nach 1750 mitgeprägt haben“, [w:] M. Tomaszewski i M. Chrenkoff [red.] „Beethoven 6. Studien und Interpretationen“, Kraków 2015, s. 165-178
  18. „W lesie symboli. Na tropie retoryki muzycznej Aleksandra Skriabina“, [w:] J. Szerszenowicz [red.], „Aleksander Skriabin. Mistyczna droga muzyki”, Łódź 2016, s. 227-255
  19. „O rozpoczynaniu i kończeniu, czyli co się rodzi, gdy przemija postać świata” [w:] E. Knapik, A. Woźniakowska, W. Stępień, J. Szurman [red.], Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze 3, Katowice 2016, s. 189-196
  20. „Muzyka i pamięć. O muzycznych implikacjach teorii rezonansu morficznego Ruperta Sheldrake’a” [w:] K. Lipka [red.], „Muzyka i filozofia I”, Warszawa 2017, s. 67-84
  21. „Der bestirnte Himmel über mir. Beethoven, (Mahler, Webern)“, [w:] M. Chrenkoff (red.), „Beethoven 7. Studien und Interpretationen“, Kraków 2018, s. 13-28
  22. „Henryk Mikołaj Górecki’s String Quartet No. 2, Quasi una fantasia. An Essay in Hermeneutics“, [w:] M. Chrenkoff (red.), „Beethoven 7. Studien und Interpretationen“, Kraków 2018, s. 301-330
  23. „The Tonal Perspective. Contributions to the Anthropology of Modern Painting and Music“, [w:] „Beethoven 7. Studien und Interpretationen“, Kraków 2018, s. 513-524
  24. The Humour of Large Numbers. Beethoven and the Piano Sonata (1924) of Igor Stravinsky, [w:] M. Chrenkoff (red.), „Beethoven 8. Studien und Interpretationen“, Kraków 2021, s. 57-74
  25. Gabriel Fauré’s La Chanson d’Éve or The Book of Genesis à la moderne, [w:] M. Chrenkoff (red.), „Beethoven 8. Studien und Interpretationen“, Kraków 2021, s. 79-84
  26. Paradoxes of Inspiration, or a World Not Entirely Disenchanted: Theses and Examples [w:] M. Chrenkoff (red.), „Beethoven 8. Studien und Interpretationen“, Kraków 2021, s. 309-314
  27. Wolność i forma. Przyczynek do dialektyki twórczości [w:] K. Brzechczyn i R. Ciesielki (red.), „Granice muzyki – granice wolności. Wokół konferencji kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim w 1949 roku”, Poznań-Warszawa 2021, s. 209-216
  28. Chain or polysyntax: formal punctuation in the music of Witold Lutosławski, based on the example of the Bucolics and Postlude no. 1, “Aspects of Music”, vol. 12, 2022, p. 127-144
  29. Łańcuch albo polisyntaksa. Problematyka interpunkcji formalnej w muzyce Witolda Lutosławskiego na przykładzie Bukolik oraz Postludium I , “Aspects of Music”, vol. 12, 2022, s. 145-164
  30. Słowisień by Karol Szymanowski. Between formal logic and illustration, “Aspects of Music”, vol. 12, 2022, p. 277-286
  31. Słowisień Karola Szymanowskiego. Między logiką formy a ilustracyjnością, “Aspects of Music”, vol. 12, 2022, s. 287-296

Hasła w „Encyklopedii Muzycznej PWM”:

  1. „Rilke” (t. VIII, 2004)
  2. „Proust” (t. VIII, 2004) 
  3. “Wagner – poglądy estetyczne” (t. XI, 2012)

Publikacje w czasopismach muzycznych: 

  1. „O pięknie muzycznym”. „Dysonanse”  1/1997
  2. „Granice estetyki”. „Ruch Muzyczny”  8/2001
  3. „Studium dymu. Muzyka w twórczości Zbigniewa Herberta”. „Ruch Muzyczny” 17-18/2003
  4. „Wschód, czy daleki?”. „Klucz” 4/2004
  5. „Krystian Zimerman doktorem honoris causa Akademii Muzycznej w  Katowicach”. „Ruch Muzyczny” 8/2005
  6. „Muzyka doświadczenia”. „Res Facta Nova” 9 (18)/2007
  7. „Ani kapłan, ani błazen. Nad projektem muzykologii niekonwencjonalnej Macieja Jabłońskiego”. „Ruch Muzyczny” 6/2009
  8. „Siedem dni w Helsinkach z muzyką (nie tylko) niemiecką”. „Ruch Muzyczny” 5/2011
  9. „Postscriptum”. „Klucz” 10/2011
  10. „W poszukiwaniu Miłości i Harmonii. O filozofii muzyki Bohdana Pocieja”. „Res Facta Nova” 13(22)/2013
  11. „Regeneracja i rezygnacja. II Kwartet smyczkowy Quasi una Fantasia Henryka Mikołaja Góreckiego”. „Scontri” 3 (2016) 
  12. „Glossa do Z Księgi nocy I Marka Stachowskiego”. „Teoria muzyki” 13 (2018)
  13. „Hołd w czapce błazeńskiej. Sonata Strawińskiego i Sonata F-dur op. 54 Beethovena”. „Scontri” 5 (2018)
  14. „Beauty Radiated in Eternity. Eugeniusza Knapika mimowolna rozmowa z Karolem Szymanowskim”. „Polski Rocznik Muzykologiczny”, XVIII, 2020, s. 339–358
  15. „Idylla – katastrofa – transcendencja. Trzy utwory na wiolonczelę i fortepian op. 11 (1914) Antona Weberna: próba hermeneutyki”. „Aspekty muzyki” 9, 2019, s. 133-151   

Recenzje:

  1. „Nostalgia bez granic?”. „Ruch Muzyczny” 11/2009 [o książce „Romantyzm bez granic” Bohdana Pocieja]
  2. „Zaklinanie utopii”. „Ruch Muzyczny” 4/2010 [o książce „Utopia urzeczywistniona” Krzysztofa Lipki]
  3. „Siglind Bruhn: Messiaen’s Interpretation of Holiness and Trinity”. “Muzyka” 2(217)/2010
  4. „Strefa ciszy”. „Ruch Muzyczny” 8/2011 [o CD „Chamber music” Stanisława Bromboszcza]
  5. „Mała chmura, wielki deszcz”. „Klucz” 9/2011 [o przedstawieniu „Sudden Rain” Aleksandra Nowaka]
  6. „Mapy snów, mapy światów”. „Klucz” 9/2011 [o przedstawieniu „La Liberta Chiama la Liberta” Eugeniusza Knapika]
  7. „Muzyka, magia, rytuał. Świadomość nowoczesna jako świadomość mityczna”. „Ruch Muzyczny” 16/17//2011 [o książce „Neo-mythologism in Music” Victorii Adamenko]
  8. „Kinga Kiwała, Dzieło symfoniczne w perspektywie polskich koncepcji fenomenologicznych. Lutosławski, Górecki, Penderecki. Kraków 2013”. Kwartalnik „Muzyka” 2(237)/2015
  9. „Spór o dziedzictwo muzyczne XX wieku”, Res Facta Nova 20(29)/2019, s. 95-108
  10. „Siglind Bruhn i pieśniowe symfonie o przemijaniu”, Res Facta Nova 22(31)/2021, s. 168-171
  11. „Roger Scruton a sprawa polska” [współautorstwo z Krzysztofem Guczalskim], „Muzyka” 3/2024, s. 165-180

Publikacje w czasopismach humanistycznych:

  1. „Do Rainera Marii Rilkego. List”, „Zeszyty Literackie” 4/2011 (nr 116) 
  2. „Zmysł nieskończoności. Schleiermacher i idea muzyki absolutnej”, „Konteksty” 3/2018
  3. „Muzyka jako teofania? Pytania to George’a Steinera”, „Principia” 2019, tom 66
  4. „Znaki czasu. W oczekiwaniu na zamianę paradygmatu”, „Konteksty” 3/2021, s. 67-71
  5. „Muzyczna wizja Wiecznego Miasta. Tryptyk rzymski Ottorina Respighiego”, „Konteksty” 3/2023, s. 35-39 

Wywiady:

  1. „Muzyka rzeczywistego świata. Z Aleksandrem Nowakiem rozmawia Marcin Trzęsiok”, „Kwarta” 1(16), sierpień 2011
  2. Pełnia brzmienia i pełnia znaczenia – z Aleksandrem Lasoniem rozmawia Marcin Trzęsiok”, „Ruch muzyczny” 7/2012
  3. Zestroić polifonię zainteresowań. Z Mieczysławem Tomaszewskim rozmawia Marcin Trzęsiok”, „Ruch Muzyczny” 5/2018

Przekład książki

  1. Constantin Floros, „Człowiek, miłość i muzyka”, tłumaczył i wstępem opatrzył Marcin Trzęsiok, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2022
  2. S. Keym, Symfoniczny transfer kulturowy. Studia kompozytorów polskich w Niemczech oraz ich spotkanie z niemiecką tradycją symfoniczną 1867-1918, przekład z języka niemieckiego Barbara Świderska i Marcin Trzęsiok, NIFC, Warszawa 2024, ss. 944

Przekłady artykułów (z angielskiego, niemieckiego i francuskiego):

  1. George Steiner, Errata. „Res Facta Nova“ 10 (19)/2008), s. 247-256.
  2. Adrian Thomas, „Energia – ruch – życie. Geneza Elementi”. „Scontri” 1/2013, s. 11-36.
  3. David Harrington, „Henryk Mikołaj Górecki i Kronos Quartet”. „Scontri” 1/2013, s. 111-114.
  4. Constantin Floros, „Przesłania muzyki upublicznione i prywatne”. „Teoria muzyki. Studia – interpretacje – dokumentacje” 6/2015, s. 11-25. 
  5. Theodor W. Adorno, „Schubert”. „Scontri” 3/2016, s. 101-115
  6. Olivier Messiaen, „Czas”. „Scontri” 4/2017, s. 8-45 
  7. Didier van Moere, „Szymanowski i muzyk francuska”. „Scontri” 4/2017, s. 123-140 
  8. Wolfgang-Andres Schultz, „Z trwogą wyczekując zmiany paradygmatu. Schyłek muzyki nowej”, Res Facta Nova 20(29)/2019, s. 87-92
  9. Wolfgang-Andreas Schultz, „Kompozycja dźwiękowa. Między odgłosem natury a wizją”, „Res Facta Nova” 23 (32)/2022, s. 139-147 
  10. Wolfgang-Andreas Schultz, „Mistyka tego świata. Droga muzyki zachodniej”, „Res Facta Nova” 23 (32)/2022, s. 148-160 

Współpraca translatorska:

  1. Siglind Bruhn, „Astronomia, matematyka i religia w operze Die Harmonie der Welt Paula Hindemitha”, przeł. Wojciech Stępień, współpraca Marcin Trzęsiok. „Scontri” 2/2015, s. 169-192
  2. Toru Takemitsu, „Sen i liczba”, przeł. Magdalena Stochniol, współpraca Marcin Trzęsiok. „Scontri” 2/2015, s. 193-222
  3. Robert S. Hatten, „W stronę wirtualnej ludzkiej agensowości w tonalnej muzyce instrumentalnej: od sił muzycznych ku podmiotowości”, przeł. Małgorzata Pawłowska, współpraca Marcin Trzęsiok. „Scontri” 3/2016, s. 147-167 

Publikacje w książkach programowych:
Autorstwo esejów programowych dla festiwali i instytucji muzycznych, w tym:

  1. Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa 
  2. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Katowice 
  3. Festiwal Sacrum/Profanum, Kraków
  4. Festiwal Katowice Kultura-Natura

Publikacje w książeczkach płytowych:

  1. Szostakowicz, Schnittke, Piano Quintets, Marcin Sikorski – fortepian, Akademos String Quartet, ŚTMCD 04, ZAIKS 2009
  2. Krzeszowiec, „Fratres”, DUX 2011
  3. Lasoń Enseble, Polish Piano Quintetes, CD Accord, ACD 178-2, 2012 
  4. Aleksander Nowak, “3x4+8”, CD Accord, ACD 180-2, 2012
  5. Kwartet Śląski, „Mistrz i uczeń. Szabelski. Górecki. Knapik”, Fundacja Musica Pro Bono, FMPB CD 024, ZAIKS 2014 
  6. Szymon Krzeszowiec, Bartłomiej Nizioł, Adam Krzeszowiec, „Project Hungarica”, CD Accord, ACD 226-2, 2016
  7. Wajnberg Trio, „Wajnberg, Tansman, Czajkowski”, CD Accord, ACD 247-2, 2018
  8. AUKSO/ Marek Moś, “Pokolenie ‘51”, AUKSO 2021
  9. Maciej Bartczak, Stanisław Bromboszcz, „Joyce in Songs. Barber, Świder, Moore, Stępień, Kleszcz, Joyce”, CD Accord, ACD 310, 2023
  10. Kwartet Śląski, “Polish Piano Quintets. Lasoń, Meyer, Krauze, Bargielski, Skrzypczak, Witkowski”, CD Accord, ACD 332, 2023

Warsztaty:

  1. Seminarium krytyki muzycznej Warszawskiej Jesieni, Warszawa [2012, 2013, 2014, 2015, 2016]
  2. Warsztaty krytyki muzycznej NIFC – przy festiwalu Katowice Kultura Natura [17-20.05.2018]
  3. Warsztaty krytyki muzycznej NIFC – Warszawa/Radziejowice [16-19.10.2020]
  4. Warsztaty krytyki muzycznej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – Warszawa/Stalowa Wola, 13-16 lipca 2021
  5. Warsztaty krytyki muzycznej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – Duszniki-Zdrój, 5-8 sierpnia 2022
  6. Warsztaty krytyki muzycznej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – Warszawa, 21-23 września 2024

Nagrody:

  1. I nagroda w XII Konkursie Prac Magisterskich Absolwentów Akademii Muzycznych w Polsce w kategorii Teoria Muzyki i Reżyseria Muzyczna, Gdańsk 2000
  2. Wyróżnienie w programie Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, 2007  
  3. Nagroda im. Ks. Prof. Hieronima Feichta, 2012
  4. Nagroda Honorowa Związku Kompozytorów Polskich, 2015
  5. Nominacja do Nagrody im. Jana Długosza, 2024

Stypendium:
Stypendium im. J.G. Herdera  (Wiedeń 1999/2000)

Pełnione funkcje:

  1. Członek Rady Programowej Festiwalu „Katowice Kultura Natura” (od roku 2014)
  2. Członek i wiceprzewodniczący Rady Programowej PWM (od 8. października 2015)
  3. Kurator serii książkowej „Biblioteka Res Facta Nova” (wydawanej przez PWM)
  4. Ekspert NCN w panelu Kultura i Twórczość Kulturowa
  5. Członek zarządu ZKP (kadencja 2011-2013)
  6. Członek zarządu Sekcji Muzykologów ZKP (kadencja 2017-2019, 2019-2021)
  7. Członek redakcji „Res Facta Nova”
  8. Prodziekan Wydziału Kompozycji, Interpretacji, Edukacji Muzycznej i Jazzu (kadencja 2008-2012)
  9. Prorektor ds. studenckich, współpracy z zagranicą i rozwoju uczelni (kadencja 2012-2016)
  10. Opiekun naukowy Koła Naukowego Kompozytorów i Teoretyków Muzyki AM w Katowicach

    Powrót

Wydarzenia

Zobacz wszystkie