fot. Bartek Barczyk
Absolwent muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (2008, nagrodzona praca magisterska pod kierunkiem prof. Zofii Helman o muzyce spektralnej Gérarda Griseya). Współzałożyciel i w latach 2004–2024 (z przerwami) redaktor naczelny magazynu o muzyce współczesnej i sound studies „Glissando”, od 2025 wydawca tego tytułu z ramienia Fundacji 4.99. Jako autor od wielu lat współpracuje z „Dwutygodnik.com”, „Ruchem Muzycznym”, i „Odrą”, publikował także m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Kinie”, „Ekranach”, culture.pl „MusikTexte” i innych czasopismach zagranicznych.
Jako programer i kurator związany długo z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym Nowe Horyzonty (2007–2015), obecnie z Festiwalem Młodzi i Film w Koszalinie (od 2021). Jako konsultant współpracował m.in Instytutem Adama Mickiewicza („Penderecki’s Garden”, 2019–2020) oraz Teatrem Wielkim – Operą Narodową („Projekt P”, 2011–2013). Pracował także jako redaktor portalu „Muzykoteka Szkolna” w Narodowym Instytucie Audiowizualnym (2014–2015) oraz kierownik działu programowego Filmoteki Narodowej – Instytut Audiowizualnego (2019–2020).
Od roku 2005 występował na kilkudziesięciu konferencjach w Polsce, Litwie, Estonii, Ukrainie, Niemczech, Szwajcarii, Turcji. Wykładał na Uniwersytecie Warszawskim i Wrocławskim, gościnnie także na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Aktualnie przygotowuje pracę doktorską pod kierunkiem prof. Dariusza Brzostka na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. W kręgu zainteresowań znajdują się: dźwięk, muzyka i sound design w kinie, muzyka współczesna (spektralna, mikrotonowa, elektroniczna, relacyjna) oraz sound studies.
Monografie książkowe
Tomasz Sikorski (monografia w cyklu Kompozytorzy XX i XXI wieku), Polskie Wydawnictwo Muzyczne (w redakcji, planowana premiera: 2025/2026)
Widma i czasy. Muzyka Gérarda Griseya, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012
Redakcje książek
Andrzej Chłopecki, Pasja do Pendereckiego, redakcja naukowa ze Sławomirem Wieczorkiem, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2023
John Savage, 1966 – rok, w którym eksplodowała dekada, redakcja merytoryczna, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2019
Nazwaliśmy to utopią, Wydawnictwo Krytyki Politycznej / Krakowskie Biuro Festiwalowe, Warszawa 2019
Ennio Morricone, Moje życie, moja muzyka. Autobiografia, tłum. Karolina Dyjas-Fezzi, redakcja merytoryczna, WAM, Warszawa 2018
Antagonizmy kontrolowane, Wydawnictwo Krytyki Politycznej / Krakowskie Biuro Festiwalowe, Warszawa 2018
Wszystko jest ważne, Wydawnictwo Krytyki Politycznej / Krakowskie Biuro Festiwalowe, Warszawa 2017
Andrzej Chłopecki, Zabobony gasnącego stulecia. Kontynuacje, wstęp i redakcja, Fundacja Polskiej Rady Muzycznej / Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2016
Andrzej Chłopecki, Muzyka wzwodzi. Diagnozy i portrety, wstęp i redakcja ze Sławomirem Wieczorkiem, Fundacja Polskiej Rady Muzycznej / Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2015
Andrzej Chłopecki, Dziennik ucha. Słuchane na ostro, redakcja z Joanną Grotkowską i Katarzyną Naliwajek-Mazurek, Wydawnictwo Krytyki Politycznej / Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2014
Michel Chion, Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie, tłum. Konstanty Szydłowski, redakcja naukowa, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty‒Korporacja Ha!art; Kraków 2013
Nowe kino Turcji, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty / Korporacja Ha!art, Kraków 2011
Nowa muzyka amerykańska, Korporacja Ha!art, Kraków 2010
Artykuły w monografiach wieloautorskich
Reżyseria: Eugeniusz Rudnik, [w:] Ptacy i ludzie red. Michał Mendyk, Muzeum Sztuki w Łodzi / Fundacja Automatophone, Łódź–Warszawa 2020, s. 251–263.
Seeking for Freedom and Uniqueness, [w:] On the Edge. Culturescapes Poland, red. Kateryna Botanova; Basel 2019, s. 123–132.
Światy niby-dźwiękowe. O muzyce współczesnej w polskim filmie i teatrze lalkowym, [w:] Lalki. Teatr, film, polityka, red. Joanna Kordjak, Kamil Kopania, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa 2019, s. 147–156.
Inne kinematografie: Kino krajów arabskich i Turcji, [w:] Historia kina, tom IV, red. Rafał Syska, Iwona Sowińska, Tadeusz Lubelski, Universitas, Kraków 2019, s. 1161–1176.
Afekty muzyki elektronowej, [w:] Czarny Pokój i inne pokoje, red. Michał Libera, Michał Mendyk, Muzeum Sztuki w Łodzi / Fundacja Automatophone, Warszawa–Łódź 2018, s. 225–246.
Stockhausen na podbój przestrzeni! [w:] Architektura muzyki XX wieku: Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis, red. Leszek Lorenc, Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina, Warszawa 2018, s. 39–59.
Aktuelle Konzepte spektralen Musik in Polen, [w:] Les Espaces Sonores, red. Michael Kunkel, PFAU, Büdingen 2016, s. 159–175.
Ostrość słyszenia, [w:] Sztuka w kinie dokumentalnym, red. Matylda Szewczyk, Paulina Kwiatkowska, Fundacja Mammal, Warszawa 2016, s. 161–175.
Te wspaniałe szmery w tych pulsujących rytmach, [w:] Antonisz. Technika jest dla mnie rodzajem sztuki, red. Joanna Kordjak-Piotrowska, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta / Muzeum Narodowe w Krakowie, Warszawa–Kraków 2013, s. 91–101.
Sonic Punk. Dźwięk Konrada Smoleńskiego, [w:] S.T.R.H. Konrad Smoleński, red. Kamila Wielebska, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk 2013, s. 018–043.
Dźwięk, muzyka, cisza. Słuchając Tsaia, [w:] Nie chcę spać sam, red. Paulina Kwiatkowska i Kuba Mikurda, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty / Korporacja Ha!art, Kraków 2009, s. 129–172.
Artykuły w czasopismach naukowych
Elektroniczne afekty w kinie fantastycznym PRL. Rekonesans, w: „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2024 (w przygotowaniu)
Obce fonosfery. Dźwiękowe krajobrazy pozaziemskich planet w kinie science fiction, „Kwartalnik Filmowy” 2023 nr 122, DOI: 10.36744/kf.1641
Niesamowita, ale materialna. Elektroniczna muzyka Andrzeja Markowskiego w filmach fantastycznych, „Res Facta Nova” 2022 nr 23 (31); DOI: 10.14746/rfn.2022.23.4
Uchwycić półokrągłość oceanu. Grażyna Pstrokońska-Nawratil odpowiada na pytania Jana Topolskiego, „Scontri” 2017 nr 4
Geneza muzyki spektralnej, „Przegląd Muzykologiczny” 2013 nr 9
Paradoksy Gérarda Griseya, „Res Facta Nova” 2010 nr 11
Recenzja książki Znaczenie muzyki. Znaczenie w muzyce Krzysztofa Guczalskiego, „Muzyka” 2005 nr 1
Artykuły w innych czasopismach (wybór)
Cykl portretów Światy równoległe w „Ruchu Muzycznym” (od 2021 roku, 20 opublikowanych odcinków)
Cykl felietonów Między dźwiękami, „Odra” (od 2022 roku, 32 opublikowane odcinki)
Cykl esejów kino/muzyka. zbliżenia „Ruch Muzyczny” i „Muzyka w Mieście (2012–2016)
Jak wejść, wygrać i wyjść, „Ruch Muzyczny” 2024 nr 24
Muzyka dawna i nowe tradycje, „Dwutygodnik.com”, 2024 nr 398
Sztuka nie musi tłumaczyć. Rozmowa z Pawłem Kulczyńskim, „Ruch Muzyczny” 2024 nr 10
Solarystyka – nowy przełom, „Dwutygodnik.com” 2024 nr 378
Więcej niż kompozytor. Filmowe eksperymenty Andrzeja Markowskiego, „Ruch Muzyczny” 2023 nr 4
Między Igraszkami a Demonami. Markowski, Urbański i polskie animacje, „Ruch Muzyczny” 2023 nr 11
Gest queerowej troski. Rozmowa z Wojtkiem Blecharzem, „Dwutygodnik” 2023 nr 375
Jak brzmią latające samochody? O realizmie dźwięku w science fiction, „Ekrany” 2023 nr 67
Nowa klasyka w muzyce filmowej, „Dwutygodnik.com” 2023 nr 343
Dlaczego i dla kogo, „Dwutygodnik.com” 2021 nr 314
Kompositions-Essays, Kompositions-Manifeste – neue Polnische Tendenzen, „Positionen” 2022 nr 132
Wewnętrzny ambient. Notatki o dźwiękach w wybranych afrykańskich debiutach, „Glissando” 2021 nr 40
Fool Me, Foley Me. Imitatorzy dźwięku, „EkranY” 2021 nr 57
Syreny wracają jak seriale, „Dwutygodnik.com” 2020 nr 295
Oniryczne ja. Dźwięki przejścia w kinie Jagody Szelc, „Pleograf”, 2019 nr 4
Taktyka powolności i ciszy. Sound Design, „EkranY” 2019 nr 43–44