przedmioty: fortepian, praktyka wykonawcza muzyki współczesnej, wykłady autorskie
zainteresowania: popularyzacja muzyki XX i XXI wieku, kultura i sztuka XX/XXI wieku, psychologia
Wykształcenie:
1983: magisterium na podstawie pracy Aleatoryzm - jego źródła i przejawy pochodne (promotor: prof. dr hab. Leon Markiewicz), specjalność: Teoria Muzyki, Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
1987: magisterium (klasa prof. Czesława Stańczyka), specjalność: Fortepian, Wydział Instrumentalny, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
1990: przewód kwalifikacyjny I stopnia, Wydział Instrumentalny, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
1999: przewód kwalifikacyjny II stopnia, Wydział Instrumentalny, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
Zatrudnienie:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna (później Akademia Jana Długosza) w Częstochowie: 1983-2008
Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach: od 1987 (od 2012 na stanowisku profesora)
Nagrody:
Wyróżnienie na II Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej w Łodzi (1986)
Nagroda Rektora Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie (1990, 1995, 1997, 1999, 2000)
Nagroda Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2017)
Pełnione funkcje:
Członek Komisji Wydawniczej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2002–2005)
Członek Senatu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2012–2016)
Kierownik Studiów Doktoranckich Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (od 2016)
DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA
- Utwory aleatoryczne w dydaktyce, Wydawnictwo WSP, Częstochowa 1996
- Praktyka wykonawcza XX wieku – propozycja realizacji zajęć dla pianistów, Wydawnictwo WSP, Częstochowa 2003
- Pedagogiczne walory utworów aleatorycznych, [w:] „Materiały z międzynarodowej sesji Edukacja artystyczna w kontekście kultury europejskiej", organizowanej przez Uniwersytet w Sumy (Ukraina)”, red. G. J. Hikolai, Sumy 2004
- Komentarz do Solo Edwarda Bogusławskiego, [w:] „Emocja utkana z dźwięku. Edward Bogusławski życie – dzieło”, red. I. Bias, M. Bieda, A. Stachura, Częstochowa 2005
- Children’s Songs Chicka Corei dla pianistów nie tylko jazzowych, [w:] „Edukacja Muz. II, Prace Naukowe AJD”, red. M. Popowska, Częstochowa 2008
- Extensions Marka Stachowskiego-nieistniejąca grafika?, [w:] „Między muzykologiczną refleksją a pedagogiczną pasją”, red. I. Mida, A. Waluga, Katowice 2008
- Problemy zapisu w wybranych utworach XX wieku dla młodych pianistów, [w:] „Z zagadnień wykonawstwa instrumentalnego. Historia i współczesność, red. R. Gawroński, M. Zagórski, Częstochowa 2008
- Fortepian w twórczości Edwarda Bogusławskiego, [w:] „Edward Bogusławski twórca i pedagog”, red. M. Kaniowska, A. Stachura-Bogusławska, Częstochowa 2009
- Improwizacja - między okiełznaniem a rozbudzeniem wyobraźni. Propozycja realizacji zajęć dla pianistów, [w:] „Muzyka fortepianowa. Refleksja teoretyczna. Sztuka pianistyki”, red. T. Błaszkiewicz, A. Kozłowska-Lewna, D. Szlagowska, Gdańsk 2012
- Komentarz do Extensions Marka Stachowskiego, [w:] „Dni muzyki Marka Stachowskiego w 10 rocznicę śmierci”, Kraków 2014
- „Otwarte” partytury, improwizacja, kreacja – muzyka współczesna na zajęciach Fortepianu dodatkowego, [w:] „Integrująca rola fortepianu obowiązkowego w procesie nabywania wiedzy i umiejętności świadomej pracy nad utworem”, red. E. Hoffman, Kraków 2017 [https://www.amuz.krakow.pl/wp-content/uploads/sklep/integrujaca%20rola%20fortepianu-wersja%20ostateczna.pdf]
- Improwizacja w procesie dydaktycznym, [w:] „Improwizacja jako osobista wypowiedź twórcza”, red. I. Bias, G. Szendzielorz-Jungiewicz, Katowice 2019
- Wobec muzyki nowej. Wykonawca i nauczyciel, [w]: Miastotwórczość 4, Radom 2021
- Zbigniew Bargielski: Człowiek - twórca - dzieło w refleksji..., [w]: Violetta Przech: „W labiryncie Wyobraźni”, Kraków-Bydgoszcz 2022
Improwizacja w procesie dydaktycznym, red. G. Szendzielorz-Jungiewicz, Katowice 2019
- Twórczość Zygmunta Mycielskiego jako dziedzictwo kultury polskiej i europejskiej, red. G. Oliwa, Rzeszów 2008
- Walter Fleischmann: Sztuka ukryta w nutach. O odczytywaniu zapisu. Refleksje wiedeńskiego pianisty i pedagoga (w tłumaczeniu z niemieckiego Macieja Zagórskiego), Częstochowa 2020
- Muzyka fortepianowa w twórczości kompozytorskiej kobiet, red. P. Różański, Kraków 2022
DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA
Koncerty solowe, kameralne i z orkiestrami w Polsce i za granicą (Czechy, Słowacja, Niemcy, Brazylia) oraz udział w festiwalach:
Międzynarodowy Festiwal „Mozart w Pradze” (1991)
Międzynarodowy Festiwal „Dni Kompozytorów Krakowskich” (1999)
Międzynarodowy Festiwal Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem (1999)
Międzynarodowy Festiwal „Warszawska Jesień” (2005)
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Goianii/Brazylia (2013)
Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach (1987, 1996, 1998, 2006, 2008, 2010)
Musica Polonica Nova we Wrocławiu (2002, 2006, 2008)
Górnośląski Festiwal Kameralistyki „Ars Cameralis” w Katowicach (1995, 1996, 1997, 2002)
Polska Muzyka Najnowsza – Festiwal Prawykonań w Katowicach (2005, 2007, 2009, 2011, 2019)
Spotkania z muzyką XX wieku w Krakowie (1997, 2000)
Festiwal „Kwartet Śląski i Jego Goście” w Katowicach (2004)
Maraton Twórczości Góreckiego w Katowicach (2003)
„Forte-Piano” w Bydgoszczy (1997)
Dni Muzyki Kameralnej w Radomiu (1983, 1988)
Dni muzyki Bogusława Schaeffera w Katowicach (1983)
Dni Kultury Węgierskiej w Katowicach (1985)
Tydzień z Muzyką Bacha i Haendla w Katowicach (1985)
Augustowskie Spotkania Młodych (1985)
Festiwal Muzyki Fascynującej w Katowicach (1983, 1984, 1985)
Dni Kultury Bułgarskiej w Katowicach (1986)
Radomski Tydzień Jeunesses Musicales (1987)
Dni Muzyki Kameralnej w Radomiu (1988)
Festiwal Kompozytorów Nowohuckich (1989)
Festiwal Muzyki Instrumentalnej w Katowicach (2009, 2011)
Mikołajowy Festiwal Muzyczny w Rydułtowach (2009, 2010)
Festiwal „Muzyczna Praga” w Warszawie (2006)
Muzyczne Lato w Pałacu w Rybnej (2006)
Dni Muzyki na Zamku w Suchej Beskidzkiej (2006)
Śląski Festiwal Bachowski w Katowicach (2008, 2023)
Wieczory z muzyką Szymanowskiego w Katowicach (2000, 2001, 2005)
Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale w Gdańsku (2015, 2020)
Poznańska Wiosna (2017)
Sacrum Non Profanum w Trzęsaczu/Szczecinie (2017, 2020)
Festiwal Młodej Muzyki w Toruniu (2021)
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. G. Olkiewicza w Pawłowicach (2023)
Śląska Trybuna Kompozytorów (2023)
Koncert Kameralny w Liptovskim Mikulasu (2023)
Międzynarodowy Festiwal „Andrzej Nikodemowicz. Czas i Dźwięk” w Lublinie (2024)
Z. Bargielski: Dolina tęczowych dzwonów (2008), Histe(o)ryjki (2019)
M. Błażewicz: Ballada na 2 fortepiany i perkusję (2006)
E. Bogusławski: Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1994), Solo (1994)
W. Cienciała: Variants No. 1 ze skrzypcami (1995), Dist.Bells (2008)
M. Cynk: Taniec dzwonów (2009), 3 małe utwory na 2 fortepiany (2015), Walc triste (2017)
J. Daszek: Eripe me de inimicis meis, Deus (1994)
A. Dziadek: Valse brillante (1998), Nokturn (2001), Dzwony (2004), 3 Klavierstücke na 4 ręce (2009)
H. Fiore: Drawing Music z sopranem i komputerem (1999)
R. Gabryś: Gondola lugubre (1997), Biały walc „Gabriela” (1998), Muzyka muru berlińskiego na 4 ręce (2001), Czarny walc (2005), Kajze mi się podział z sopranem (1999)
J. Glenc: 7 Reflections (2004)
P. Grella: In Abstracto (1985), Walc (2002)
A. Gronau: Anielskie podzwonne (2010)
D. Janus: Cyberwalc (2000), Etiuda na 4 ręce (2003), Etiuda na 2 fortepiany (2011)
D. Jaskot: Res (2008)
G. Jurczyk: Rozproszenia (2015)
A. Kątny: Jesienny taniec (2012)
M. Kędziora: Caligo 1, 2, 3 (2020)
J. Kornowicz: Wstęga purpury (2002), Dzwony od Nielisza na 2 fortepiany (2011)
J. Kowalska-Lasoń: Z nich wynika wszystko inne (2019)
M. Maliszczak: 4 Sentymenty dla Gabrieli nr 1 (2000), nr 2, 3, 4 (2003)
M. Małecki: Dzwony Pól Elizejskich (2008)
P. Moss: Drŏle de Valse (2015)
K. Moszumańska-Nazar: Noveletta z fletem (2007)
B. Ocias: Concertino z orkiestrą (1993)
A. Nowak: Green Mary Hill na 2 fortepiany (2009)
K. Polak: Purity of Landscape (2023)
T. Praszczałek: Valse macabre (2002)
G. Pstrokońska-Nawratil: Jak przebiśniegi wiosną z fletem, skrzypcami, akordeonem (1997), Madrygał na 2 fortepiany (2011), Muszelki (2013)
P. Radko: 7 miniatur (2007), Pieśń bez słów (2015), Intermezzo (2019)
D. Rudnicki: N4R na 4 ręce (2003)
B. Schaeffer: Walc dla G. S. (2002), Improvisioni z zespołem instrumentalnym (2002), V koncert fortepianowy z zespołem śpiewaków (2005)
M. Stachowski: 5 małych walców (1998), Extentions z zespołem wokalno-instrumentalnym (2001)
K. Stępniewska: Dzwony biją cały rok (2011), Mikrowalce (2012)
P. Szczotka: Po srebrze malowane (2019)
R. Twardowski: Campane IV (2006)
B. Witkowski: … sea has (2023)
A. Zawadzka-Gołosz: Chorały traw (2015), Sussuro di campane (2017)
J. Zdechlikiewicz: Phoenix Park z perkusją (2001), Ham saa z perkusją (1995), Od palm do gwiazd od gwiazd do cieni na 4 ręce (2001), Walc kryminalny (2003)
A. Zubek: Jeszcze jeden (2000)
CD monograficzne:
1999: „Walc w muzyce XX wieku”, Radio Katowice, M. Ravel: Walce szlachetne i sentymentalne nr 1, 2, 3; B. Bartók: Bagatela nr 14: A. Skriabin: Quasi Valse op. 47; K. Szymanowski: Walc romantyczny; C. Debussy: La plus que lent; B. Martinů: Szkic nr 3; A. Schönberg: Walc op. 23; J. Sibelius: Valse triste; G. Bacewicz: Walc; D. Szostakowicz: Walc; F. Poulenc: Walc; I. Strawiński: Walc; K. Serocki: Walczyk; Z. Krauze: Music Box Waltz; P. Radko: Melancholijny walc; A. Dziadek: Valse brillante; M. Stachowski: 5 małych walców; B. Barber: Walc
2009: „Muzyka współczesnych kompozytorów śląskich dla 2 pianistów” (z A. Jungiewiczem), Śląskie Towarzystwo Muzyczne: J. Świder: Allegro. Moderato; H. M. Górecki: Toccata op. 2; Pięć utworów op. 13; J. W. Hawel: Capriccio-Fantasia nr 2; A. Glinkowski: Dialogos; E. Bogusławski: Preludia dziecięce; A. Dziadek: Dzwony o zmierzchu
2011: „Dzwony”, Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej: K. Stępniewska: Dzwony biją cały rok; M. Małecki: Dzwony Pól Elizejskich; G. Pstrokońska-Nawratil: Strumyk i słonko albo Campanella z Doliny Małej Łąki; W. Cienciała: Dist. Bells; M. Cynk: Taniec dzwonów; T. Kamieniak: Dzwony Dionysosa; A. Gronau: Anielskie podzwonne; A. Dziadek: Dzwony
2022: „Polska Muzyka Fortepianowa XX wieku“. DUX 1922: A. Panufnik: Krąg kwintowy; G. Bacewicz: Mały tryptyk; B. Schaeffer: Sonatina; W. Lutosławski: Bukoliki; K. Serocki; Suita preludiów
CD nagrania zbiorowe:
1995: E. Bogusławski: Solo, WSP Częstochowa (1995)
1996: E. Bogusławski: Elegia z M. Szopą - wiolonczela, ZKP Oddział w Katowicach
2005: J. Glenc: Reflections, Kanon Sosnowiec
2005: E. Bogusławski: Trio fortepianowe z A. Musialskim-skrzypce, M. Szopą-wiolonczela, AJD Częstochowa 2005
2006: A. Dziadek: Dzwony, ZKP Oddział w Katowicach
2008: M. Kaniowska: Czarodziejskie impresje, Fundacja dla Śląska
2010: A. Dziadek: 2 bagatele, Nokturn, Dzwony, Acte Preable
2018: A. Garbal: Dyptyk, Walc jednej chwili, Acte Preable
2019: P. Szczotka: Po srebrze pisane, wydawca: Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej
2021: W. Cienciała: Dist.Bells, Uniwersytet Śląski
nagrania dla Polskiego Radia:
kompozycje m.in.: Z. Bargielskiego, M. Błażewicza, E. Bogusławskiego, W. Cienciały, M. Cynk, A. Dziadka, R. Gabrysia, H. M. Góreckiego, L. Hughsa, D. Jaskot, D. Janusa, J. Kornowicza, J. Kowalskiej-Lasoń, J. Łuciuka, B. Martinů, K. Moszumańskiej–Nazar, W.A. Mozarta, G. Pstrokońskiej-Nawratil, P. Radko, B. Schaeffera, M. Stachowskiego, K. Stępniewskiej, B. Szabelskiego, R. Twardowskiego, A. Weberna, J. Zdechlikiewicz
rejestracje telewizyjne:
P. Grella: In Abstracto, 03.12.1985; A. Skriabin: Vers la flamme, 4 Preludia op. 74, 04.06.1995; „Walce XX wieku”: M. Ravel, C. Debussy, S. Barber, B. Martinů, D. Szostakowicz, F. Poulenc, 06.09.1996; M. Stachowski: Mały walc nr 3; 25.09.1999; K. Szymanowski: Walc romantyczny, M. Ravel: Walce szlachetne i sentymentalne 20.03.2000; B. Schaeffer: V koncert fortepianowy z Zespołem Śpiewaków „Camerata Silesia” 28.10.2006; A. Glinkowski: Dialogos, J. Zdechlikiewicz: Kryminalny Walc, E. Bogusławski: Preludia dziecięce, P. Grella: In Abstracto, D. Janus: Etiuda, A. Jungiewiczem – fortepian, 17.05.2007
INNA DZIAŁALNOŚĆ