Treść podstrony

Stochniol Magdalena

adt dr hab.

Magdalena_Stochniol
fot. Szymon Stochniol


Magdalena Stochniol, studia magisterskie w zakresie teorii muzyki ukończyła w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (dyplom w 2003 roku); studia doktoranckie odbyła w Instytucie Muzykologii Wydziału Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2012 roku obroniła pracę doktorską pt. Poetyka muzyki Sofii Gubajduliny w kontekście chrześcijańskiej tradycji kulturowej, napisaną pod kierunkiem prof. Alicji Jarzębskiej. W zakresie jej zainteresowań znajduje się muzyka XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości kompozytorów Górnego Śląska. Jest autorką pierwszej monografii twórczości Andrzeja Krzanowskiego - Dzieło jako system i autobiografia (Katowice 2023).

Monografia książkowa:

Dzieło jako system i autobiografia. Poetyka muzyki Andrzeja Krzanowskiego, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Katowice 2023.

Publikacje w monografiach wieloautorskich:

Instrument totalny i ujarzmiony: utwory na fortepian solo i w zespole kameralnym Andrzeja Krzanowskiego, [w:] Muzyka fortepianowa XVII, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku, Gdańsk 2023, s. 205-214.

Przekraczanie granic gatunku i znaczeń – V Audycja Andrzeja Krzanowskiego jako fenomen, [w:] Transgresje w muzyce, red. Anna Nowak, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2022, s. 273-280.

Twórczość Andrzeja Krzanowskiego i jej związki z muzyką Beethovena, [w:] Dzieło muzyczne wobec tradycji kulturowych, red. Anna Nowak, Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2021, s. 113-121.

Tradycja a poszukiwanie oryginalnego języka twórczego. III Kwartet smyczkowy Andrzeja Krzanowskiego, [w:] Dzieło muzyczne wobec przeszłości i współczesności, red. Anna Nowak, Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2020, s. 363-377.

Polscy kompozytorzy a szkoła Nadii Boulanger, [w:] U źródeł polskiego neoklasycyzmu. Nauczanie Nadii Boulanger na tle edukacji kompozytorskiej w Berlinie w I połowie XX wieku, red. B. Barwinek, M. Stochniol, W. Stępień, J. Szulakowska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2018, s. 139-150.

Rozmowa z Joanną Bruzdowicz, [w:] U źródeł polskiego neoklasycyzmu. Nauczanie Nadii Boulanger na tle edukacji kompozytorskiej w Berlinie w I połowie XX wieku, red. B. Barwinek, M. Stochniol, W. Stępień, J. Szulakowska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2018, s. 233-240.

Rozmowa z Martą Ptaszyńską, [w:] U źródeł polskiego neoklasycyzmu. Nauczanie Nadii Boulanger na tle edukacji kompozytorskiej w Berlinie w I połowie XX wieku, red. B. Barwinek, M. Stochniol, W. Stępień, J. Szulakowska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2018, s. 241-246.

Rozmowa z Krzysztofem Meyerem, [w:] U źródeł polskiego neoklasycyzmu. Nauczanie Nadii Boulanger na tle edukacji kompozytorskiej w Berlinie w I połowie XX wieku, red. B. Barwinek, M. Stochniol, W. Stępień, J. Szulakowska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2018, s. 247-252.

Twórczość Aleksandra Nowaka, Stanisława Bromboszcza i Jarosława Chełmeckiego a tradycje śląskiej szkoły kompozytorskiej, [w:] Tradycje śląskiej kultury muzycznej, red. Anna Granat-Janki, t. 14, cz. 2, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego, Wrocław 2017, s. 265-275.

Categories Inspired by Linguistic and Cognitive Psychology as Useful Tools un Music Analysis, Based on the Example of In Croce (1979) by Sofia Gubaidulina, [w:] Principles of Music Composing: The Second Half of the 2-th- the Beginning of the 21st Centuries, red. Rimantas Janeliauskas, Lietuvos muzikos ir teatro akademija, Vilnius 2016, s. 43-49.

By zapisać się w świadomości małych ludzi...: utwory fortepianowe Aleksandra Tansmana przeznaczone dla najmłodszych wykonawców, [w:] Literatura dla dzieci w kalejdoskopie sztuki, red. Grażyna Darłak, Krystyna Koziołek, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2016, s. 203-212.

Kategorie inspirowane językoznawstwem i psychologią poznawczą jako przydatne narzędzia w analizie muzycznej na przykładzie "In Croce" (1979) na wiolonczelę i organy (akordeon) Sofii Gubajduliny, [w:] Interpretacje dzieła muzycznego, red. Anna Nowak, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego, Bydgoszcz 2016, s. 103-118.

Szukając tożsamości na styku kultur. Pasja wg św. Jana Sofii Gubajduliny, [w:] Edukacja muzyczna X, Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, red. Marta Popowska, Częstochowa 2015, s. 107-117.

Mój najważniejszy nauczyciel – Jan Sebastian Bach: Sofia Gubajdulina o swojej twórczości, [w:] Kto chce zapalać innych, sam musi płonąć. O relacji mistrz – uczeń. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Dr. hab. Leonowi Markiewiczowi w osiemdziesiąte piąte urodziny, red. Grażyna Darłak, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Katowice 2014, s. 169-175.

Między cierpieniem a ukojeniem: kantata „Chwila westchnienia” na alt (baryton) i orkiestrę kameralną (1980) Aleksandra Glinkowskiego, [w:] Wokalistyka w Polsce i na świecie, red. Eugeniusz Sąsiadek, t. 9, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego, Wrocław 2013, s. 81-89.

Song of Caress (2007) na sopran, skrzypce, wiolonczelę i fortepian Aleksandra Nowaka na tle idei nowego romantyzmu, [w:] Literatura w kalejdoskopie sztuki. Twórczość poetów i pisarzy polskich XX wieku jako inspiracja dla dzieł muzycznych, plastycznych i filmowych. W 100-lecie urodzin Czesława Miłosza, red. Grażyna Darłak, Iwona Melson, Iwona Mida, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Katowice 2013, s. 117-126.

Ostatnie kompozycje Aleksandra Glinkowskiego: w tonie noworomantycznej ekspresji, [w:] Edukacja muzyczna VIII, Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, red. Marta Popowska, Częstochowa 2013, s. 47-57.

Antyformalistyczny rajok na recytatora, cztery basy, chór mieszany i fortepian Dymitra Szostakowicza, jako swoisty dokument ponurych czasów, [w:] Edukacja muzyczna VII, Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, red. Marta Popowska, Częstochowa 2012, s. 105-121.

Artykuły w czasopismach (wybór):

O ekspresji w muzyce Andrzeja Krzanowskiego, „Przegląd Muzykologiczny” XXI (2023), s. 1-10.

Pieśni bólu i rozpaczy. O Pieśniach północnych Andrzeja Krzanowskiego, „Res Facta Nova” 22 (31)/2021, s. 71-78.

Intercultural music dialoque In St. John Passion by Sofia Gubajdilina, „Interdyscyplinary Studies In Musicology”, nr 20 (2020), s. 41-50.

In search of a meaning to  the world – the operas of Aleksander Nowak, [w:] „Interdisciplinary Studies in Musicology”,  nr 16 (2016), s. 67-94.

Wsłuchując się we własne wnętrze. Opera Lohengrin (1984) Salvatore Sciarrino i jej estetyczne oblicza, „Er(r)go” 33(2)/2016, s. 25-35.

Sudden Rain (2008) Aleksandra Nowaka. Niezwyczajna opera o zwyczajnych problemach,  „Res Facta Nova” 14(23)/2013, s. 139-152.

Traktat Evolutionäre elementaren Musiktheorie Piotra Mieszczaninowa i jego wpływ na refleksję teoretyczną i praktykę kompozytorską Sofii Gubajduliny, „Res Facta Nova” 13/2012, s. 151-165.


Powrót

Wydarzenia

Zobacz wszystkie