fot. Marianna Peruń-Filus
Wykształcenie:
2014: magisterium (z wyróżnieniem) na podstawie kompozycji Czasojaśnienie na zespół instrumentalny (promotor: prof. Aleksander Lasoń), specjalność: kompozycja, Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
2018: doktorat, na podstawie kompozycji Consors paterni luminis na kantora gregoriańskiego, harfę, akordeon, wiolonczelę i media elektroniczne (promotor: dr hab. Jarosław Mamczarski, recenzenci: dr hab. Magdalena Długosz, dr hab. Rafał Augustyn), specjalność: kompozycja, Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
Zatrudnienie:
Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach: 2018-2021 asystent, od 2021 - adiunkt
Instytut Muzyki, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski w Katowicach: 2015-2017 asystent, 2018-2021 adiunkt
Stypendia:
Stypendium Creas: Creating Sound in New Media, Tempo Reale (Florencja, 2010)
Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Warszawa, 2012/2013, 2013/2014)
Stypendium Erasmus, Studia w Conservatoire National de Musique et Danse de Lyon (Lyon, 2013/2014)
Stypendium Composer Collider, Stypendium musikFabrik oraz Instytutu Adama Mickiewicza (Kolonia, 2014)
Stypendium Erasmus+, Studia doktoranckie w Conservatoire National de Musique et Danse
de Lyon (Lyon, 2016/2017)
Stypendium Młoda Polska, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Warszawa, 2019)
Stypendium Erasmus+, warsztaty naukowo-artystyczne w Uniwersytecie Sztuki (Zurych, 2019)
Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury na projekt artystyczny: Skomponowanie, prawykonanie, nagranie i przygotowanie do wydania zbioru dziesięciu edukacyjnych utworów z harfą (Katowice, 2019)
Nagrody:
2009: III miejsce na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Janiny Garści w Krakowie za Fazę REM na kwartet smyczkowy
2011: I miejsce (Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego) oraz nagroda publicznoścíci na Koncercie Kompozytorskim Roku za Ś́lepowidzenie na orkiestrę̨ symfoniczną
2011: I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim organizowanym przez Akademię Muzyczną im. S. Moniuszki w Gdańsku za On the Edge of Consciousness na orkiestrę smyczkową
2012: II miejsce na międzynarodowym konkursie kompozytorskim GENERACE w Ostravie (Czechy) za Panopticum na harfę, akordeon i wiolonczelę
2013: wyróżnienie na międzynarodowym konkursie kompozytorskim GENERACE w Ostravie (Czechy) za In Nocturno na saksofon i fortepian
2014: finalista Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Oskara Kolberga w Kielcach za elektro-akustyczny Presque un rêve. (26 kompozycji)
2014: wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Patri Patriae w Katowicach za Logos na klarnet, perkusję i orkiestrę smyczkową
2015: II miejsce na Międzynarodowym konkursie kompozytorskim GENERACE w Ostravie (Czechy) za Czasojaśnienie dla dziewięciu muzyków
2016: wyróżnienie na Międzynarodowym konkursie kompozytorskim GENERACE w Ostravie (Czechy) za Garden of the Time-lapse na flet, altówkę i harfę
2017: finalista Międzynarodowego Konkursu Muzyki Elektroakustycznej Musica Nova 2017 w Pradze (Czechy) za Winter na akordeon i live-electronics (83 kompozycje)
2017: I miejsce na Międzynarodowym konkursie kompozytorskim GENERACE w Ostravie (Czechy) za Gravity Warp na zespół kameralny
2019: II nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. J. Patkowskiego w Krakowie
2020: Grand Prix na międzynarodowym konkursie kompozytorskim New Note Samobor (Chorwacja) za Dziewczynkę z zapałkami na orkiestrę smyczkową
2022: Nagroda Laureata na konkursie kompozytorskim Future Symphony 2022 w Wilnie (Litwa) za Beyond the Threshold na orkiestrę symfoniczną
2024 - nagroda specjalna ZAiKS dla kompozytora młodego pokolenia za „oryginalny, indywidualnie wykreowany styl muzyczny, oraz za konsekwencję w pracy twórczej”
Pełnione funkcje:
Członek ZKP
Członek zarządu śląskiego oddziału ZKP
Dyrektor Artystyczny Śląskich Trybun Kompozytorskich
Recenzje:
Recenzje artykułów naukowych przeznaczonych do publicznej prezentacji podczas International Computer Music Conference New York 2019 dla International Computer Music Association
Zainteresowania:
kompozycja, muzyka elektro-akustyczna, nowe media w sztuce, sztuki interdyscyplinarne, psychoakustyka, percepcja muzyki
DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA
Kompozycje (wybrane):
Dzieła wokalno-instrumentalne
2016: Ocean of Forms na dwa chóry i harfę
2022: Trzy pieśni nr 1 do słów A. Kuk na mezzosopran i harfę
Dzieła instrumentalne:
a) orkiestrowe
2011: Ślepowidzenie na orkiestrę symfoniczną
2019: Dziewczynka z zapałkami na orkiestrę smyczkową (link do nagrania: https://youtu.be/tw-vq3-q9k4?t=2513)
2020: Koncert na harfę i orkiestrę smyczkową
2022: Beyond the Threshold na orkiestrę symfoniczną (link do nagrania: https://youtu.be/26FCkA2liTU?t=3970)
b) kameralne
2019: Trzy miniatury na kwadrofoniczny kwartet smyczkowy
2020: Sen motyla kwartet na fortepian, wibrafon i dwa cienie
2021: Ring out, wild bells, to the wild sky! na trio akordeonowe
2022: Sensation of an Elusive Observation na kwartet smyczkowy
c) solowe
2012: Pieśń o blasku wody na flet solo
d) Kompozycje elektroakustyczne:
2017: Consors paterni luminis na kantora gregoriańskiego, harfę, akordeon, wiolonczelę i media elektroniczne
2019: Studium trwania na taśmę (link do nagrania: https://vimeo.com/374113655)
2020: Phos Hilaron na kantora gregoriańskiego i warstwę elektroniczną
2021: Pryzmaty – instalacja multimedialna z elementami poezji
2022: Koan II na skrzypce i elektronikę
2023: Audycja: Pieśń utracona – na głos, akordeon, dwie perkusje i elektronikę (link do nagrania: https://youtu.be/SHI3tZVLbB0?si=fDukxO1meRmpQHSt)
Nagrania:
2021: „Obumarłe ziarno” (płyta monograficzna): Imaginary Landscape, Dziewczynka z zapałkami, Droga znaczona obumarłym ziarnem, Koncert na harfę i smyczki, Acte Préalable AP0494 Anna Scheller, Andrzej Ciepliński, Silesian Chamber Players, Wojciech Wantulok, Orkiestra Muzyki Nowej, Szymon Bywalec (https://acteprealable.com/produkt/ap0494/)
2020: „Wiesław Ochwat – Between Paths”: Winter (akordeon i live-electronics), DUX 1701
2020: „Lux Abscondita” (płyta monograficzna): Studium trwania, Phos Hilaron, Strzaskany pryzmat, Consors paterni luminis)
2020: „Camerata Silesia Sings Silesian Composers vol. 2” (Iudica me Deus na chór, solistów SATB oraz Didgeridoo)
2017: Silesian Accordion Works / Piotr Chołołowicz (Spring na akordeon i taśmę)
2017: „Arabesque – Maria Gmyrek i Wojciech Trefon” (Dwa tańce polskie na harfę i saksofon sopranowy)
Strona internetowa kompozytora:
http://www.scheller.com.pl