fot. Karolina Sałajczyk
Aleksander Nowak - studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz University of Louisville, USA. Komponuje muzykę instrumentalną i wokalno-instrumentalną, sporadycznie sięgając także po środki elektroniczne. Najistotniejsze miejsce w jego twórczości zajmują opera i dramat pisane we współpracy z współczesnymi pisarzami. Jest autorem takich kompozycji jak Space Opera (libretto: Georgi Gospodinov), ahat ilī – Siostra bogów (libretto: Olga Tokarczuk), Drach. Dramma per musica, Syrena. Melodrama aeterna, Pokora. Dramma giocoso (libretta: Szczepan Twardoch), Baśń o Sercu. Favola in musica (libretto: Radek Rak), Rzeczy. Vaudeville, Febra arktyczna. Comedia harmonica (libretta: Marcin Wicha), Ja, Şeküre (libretto własne na podstawie powieści „Nazywam się czerwień” Orhana Pamuka) czy Wesele (libretto własne na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego).
Posiada w dorobku kilka cykli pieśni, w tym dwa pisane dla Tomasza Koniecznego (bas-baryton): Dwuwiersze do słów Leśmiana (2022) oraz 3 pieśni do słów Baczyńskiego (2021) oraz wiele kompozycji instrumentalnych, pisanych dla wybitnych solistów i zespołów, jak Agata i Łukasz Długosz, Łukasz Kuropaczewski, Piotr Pławner, Piotr Sałajczyk, Agata Szymczewska, Alarm Will Sound, Orkiestra AUKSO, Orkiestra Muzyki Nowej, Royal String Quartet, Kwartet Śląski czy The London Sinfonietta.Partytury jego utworów publikuje Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Nagrania ukazywały się nakładem wydawnictw PWM/Anaklasis, Cd Accord oraz Universal Music Polska.
Otrzymał wyróżnienia w tym: Nominację do Nagrody Kutza 2024, Srebrny Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” 2023, „Koryfeusz Muzyki Polskiej” (w kategorii Osobowość Roku 2021 oraz Wydarzenie Roku 2020), Nagroda Fonograficzna „Fryderyk” 2022 oraz 2021, Doroczna Nagroda Związku Kompozytorów Polskich 2021, Nagroda Kulturalna Miasta Krakowa i Onetu „O!lśnienia” 2021, „Paszport Polityki” 2018 czy „Gwarancja Kultury” 2011.
Od 2008 roku zatrudniony jest w katowickiej Akademii Muzycznej. Prowadził takie zajęcia jak: Instrumentacja, Historia opery, Partytura współczesna czy Komputerowa edycja nut. Aktualnie prowadzi klasę kompozycji. Doktorat obronił w roku 2010, habilitację otrzymał w roku 2014, a w roku 2022 uzyskał tytuł profesora. W latach 2020-2024 pełnił funkcję Kierownika Katedry Kompozycji i Teorii muzyki.