fot. Miłosz Widawski
Pianistka, kameralistka, nauczyciel akademicki. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. dra hab. Zbigniewa Raubo oraz w klasie kameralistyki prof. dr hab. Teresy Baczewskiej. Studiowała także w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie fortepianu prof. Jana Jiracka von Arnima oraz Alexeja Gorlatcha. Studia doktoranckie ukończyła pod kierunkiem prof. dra hab. Wojciecha Świtały w macierzystej Uczelni. W trakcie studiów była stypendystką Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (m.in. Stypendium dla najlepszych Doktorantów) oraz beneficjentem programu Kultura Polska na Świecie Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie. W 2020 roku otrzymała stopień doktora sztuki na podstawie rozprawy doktorskiej Elementy ilustracyjne i symboliczne w „Études-Tableaux” Sergiusza Rachmaninowa. Analiza zagadnienia w kontekście tworzenia własnej koncepcji interpretacyjnej, której promotorem był prof. dr hab. Wojciech Świtała.
Swoje umiejętności pianistyczne doskonaliła w ramach kursów mistrzowskiej interpretacji prowadzonych przez wybitnych profesorów: Andrzeja Jasińskiego, Ewę Pobłocką, Wiktora Mierżanowa, Aleksieja Orłowieckiego, Eugena Indjica, Annę Malikową, Wiesława Szlachtę, Katarzynę Popową-Zydroń, Waldemara Wojtala, Waldemara Andrzejewskiego, Wojciecha Kocyana, Eleonorę Tkach, Fumiko Eguchi, Philippe’a Giusiano, Carla Palese, Jacquesa Rouviera oraz Lee Kum Singa. Jest laureatką oraz finalistką konkursów pianistycznych i kameralnych o zasięgu krajowym (Katowice, Bydgoszcz, Łódź, Rybnik, Jawor) i międzynarodowym (Polska, Włochy, Hiszpania).
Jako solistka występowała z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej oraz Paderewski Symphony Orchestra. Zarówno jako solistka, jak i kameralistka brała udział w koncertach oraz festiwalach w Polsce, Czechach, Belgii, Austrii, Włoszech, Chorwacji i Hiszpanii, m.in.: w VII Ogólnopolskim Festiwalu Promocyjnym „Sierpień Talentów”, 43. Hudební současnost „Musicollage” w Ostrawie, 3. Wieczorach Chopinowskich na Okólniku w Warszawie, I AM Student Art Festival, 4th European Clarinet Congress, Międzynarodowym Forum Pianistycznym „Bieszczady bez granic”, Chopin Piano Sessions w Felanitx. W jej bogatym repertuarze szczególne miejsce zajmuje twórczość kompozytorów współczesnych. Dokonała polskich (2016, 2017) oraz czeskich (2017) prawykonań utworów kameralnych Gabriela Erkoreki, Jaime Padrósa i Kanstantsina Yaskou (2014).
W ramach działalności badawczej wielokrotnie zapraszana była do udziału w konferencjach i sesjach naukowych. Jako prelegent i wykonawca wystąpiła podczas: VII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej „Ko-respondencja. Na styku sztuk” (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie - Filia w Białymstoku, 2024), Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Chopin na Kujawach i Pomorzu (Ośrodek Chopinowski w Szafarni wraz z Fundacją Chopin w Ogrodzie Sztuk, 2024), Eight International Symposium of Music Pedagogues “Music Pedagogy in the Context of Present and Future Changes” (Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Chorwacja 2023), II Kongresu Młodej Nauki. Międzynarodowej i multidyscyplinarnej konferencji naukowej (Uniwersytet Gdański, 2022), XIX Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Muzyka fortepianowa” (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, 2022), V Ogólnopolskiej Konferencji Doktorantów Uczelni Muzycznych (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, 2016), I Międzynarodowej Sesji Naukowej Katedry Kameralistyki „Styl klasyczny – próba definicji” (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, 2015).
Małgorzata Mokrus jest autorką monografii Ilustracjonizm i symbolizm „Études-Tableaux” Sergiusza Rachmaninowa, która ukazała się w grudniu 2021 roku nakładem Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Publikacja ta zawiera płytę CD z rejestracją fonograficzną kompletu Études-Tableaux z opusów 33 i 39 w jej wykonaniu. Jest także autorką artykułów naukowych, m.in.: Fortepian w labiryncie luster. Refleksja nad interpretacją „Muzyki lustrzanej” Stanisława Bromboszcza w tomie Muzyczne Aliaże (Chopin University Press, 2024), Multidimensional musical development within piano chamber music: The power of artistic parallels opublikowanego w Music Pedagogy in the Context of Present and Future Changes 8 (Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Muzička akademija u Puli, 2023), Ilustracjonizm i symbolizm w muzyce fortepianowej Sergiusza Rachmaninowa w kontekście tworzenia własnej koncepcji interpretacyjnej. Analiza zagadnienia na przykładzie wybranych „Études-Tableaux” w tomie Muzyka fortepianowa/Piano Music, (Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, 2023).
Obok działalności artystycznej i badawczej zajmuje się działalnością dydaktyczną i pedagogiczną w katowickiej Akademii Muzycznej, prowadząc zajęcia fortepianu, kameralistyki, nauki akompaniamentu z elementami gry a vista oraz pracy z akompaniamentem w ramach współpracy z Katedrą Instrumentów Dętych Drewnianych, Katedrą Fortepianu, Katedrą Organów i Muzyki Kościelnej, Katedrą Dyrygentury Symfoniczno-Operowej, Katedrą Kompozycji i Teorii Muzyki. Prowadzi warsztaty pianistyczne dla studentów uczelni muzycznych (m.in. Muzička akademija u Puli, 2024) oraz uczniów szkół muzycznych.
Jest autorką i prowadzącą wideo-podcastu Muzyczne Obrazy z Chopinem w tle, który od 2024 roku realizuje dla Polskiego Radia Chopin.