fot. Tomasz Michalski
Krzysztof Lukas rozpoczął edukację muzyczną w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. W. Kilara w Wodzisławiu Śląskim, a następnie kontynuował naukę w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. K. i A. Szafranków w Rybniku. Szkołę tę ukończył z wyróżnieniem w klasie organów prof. Władysława Szymańskiego w 1993 roku. W 1992 roku otrzymał wyróżnienie na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Klas Organów w Inowrocławiu. W latach 1993-1998 studiował w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego, a następnie, w latach 1998-2003, jako stypendysta m.in. Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej (DAAD). Kontynuował studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie organów prof. Jona Laukvika, uzyskując dyplomy Künstlerische Ausbildung oraz Solistenklasse. Swoją edukację uzupełniał również, biorąc czynny udział w licznych kursach mistrzowskich u niemal wszystkich najwybitniejszych organistów europejskich. Szczególne znaczenie miały dla niego spotkania z Tonem Koopmanem i Guy Bovetem - u tych artystów odbywał też studia prywatne. W latach 2004-2006 studiował teologię na Uniwersytecie w Tybindze.
W roku 1997 zdobył pierwszą nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Rumi; jest ponadto zdobywcą pierwszych nagród na Międzynarodowych Konkursach Organowych: w Bad Wimpfen w Niemczech w 1998 roku, w Rzymie w 2001 roku, Nicolas de Grigny Prix w Bitche we Francji w 2001 roku, w Mondaino we Włoszech w 2006 roku (I nagroda oraz nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu skomponowanego specjalnie na konkurs). Zdobył także drugą nagrodę na konkursie im. F. Schuberta w Ovadzie we Włoszech w 2001 roku oraz na II Międzynarodowym Konkursie Organowym im. M. Tariverdieva w Kaliningradzie w tym samym roku. W 1999 roku był jednym z czterech organistów europejskich, którzy po eliminacjach w Wiedniu zostali zaproszeni do udziału w Międzynarodowym Konkursie Organowym w Dallas (USA).
Występował dotychczas w większości krajów europejskich, w północnej Afryce oraz w Azji. Do jego najważniejszych występów należą koncerty w Wiedniu (katedra Św. Szczepana, w wielkiej sali Radiokulturhaus ORF, oba koncerty transmitowane na żywo przez radio austriackie ORF1), Londynie (Westminster Cathedral, The Temple Church, Manoukian Cultural Center – na zaproszenie The Keyboard Trust), Norymberdze (Meistersingerhalle), Rzymie (Kościół Anglikański), Bolonii (Bazylika Św. Antoniego), Jokohamie (Minato Mirai Hall), Tokio (Lilia Hall), w Seulu (kościół Kyungdung), w Moskwie (katedra ap. Piotra i Pawła), w Algierze (Notre Dame d’Afrique), a także w różnych cyklach koncertowych w Genewie, Helsinkach, Rimini, Kaliningradzie, Stuttgarcie, Kownie, Warszawie, Katowicach, Krakowie, Leżajsku, Kamieniu Pomorskim, Oliwie i in.
Dokonał nagrań dla rozgłośni radiowych i telewizyjnych w Polsce, Niemczech, Austrii, we Włoszech i na Słowacji, a w 2008 roku ukazała się jego płyta nagrana na organach Paula Berschdorfa w Wodzisławiu Śląskim. Prowadzi kursy i seminaria dotyczące interpretacji muzyki organowej w Europie oraz w Azji. Stopień doktora sztuki muzycznej uzyskał w 2013 roku. W 2015 roku ukazała się jego publikacja Tempo rubato i modyfikacje tempa w materiałach źródłowych z lat 1730-1930 w kontekście współczesnej praktyki wykonawczej (ISBN: 978-83-938628-6-3, 978-83-85679-94-3), wydana przez wydawnictwo Akademii Muzycznej im. karola Szymanowskiego w Katowicach. Od 2020 roku pełni funkcję kierownika Katedry Organów i Muzyki Kościelnej w katowickiej Uczelni. Jest także jurorem krajowych i międzynarodowych konkursów organowych, a oprócz działalności artystycznej, pedagogicznej i naukowej zajmuje się także popularyzacją muzyki, będąc inicjatorem i dyrektorem artystycznym Wodzisławskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, który odbywał się w latach 2007-2021.
Krzysztof Lukas began his organ journey in Poland, studying under Prof. Władysław Szymański in Rybnik and Prof. Julian Gembalski at the University of Music in Katowice. He later relocated to Stuttgart, Germany, to pursue postgraduate studies under Prof. Jon Laukvik at the University of Music, participating in both the Künstlerische Ausbildung program and the prestigious Solistenklasse, which represents the pinnacle of music education in Germany. His education was further enriched through numerous masterclasses with prominent European organists, with particularly significant influence from Ton Koopman and Guy Bovet. Between 2004 and 2006, he also studied theology at the University of Tübingen.
Lukas established his reputation in the Polish organ scene in 1997 when he won first prize at the Polish National Organ Competition in Rumia. Since then, he has garnered multiple awards at international competitions across Germany, France, Russia, and Italy. Notable among these are his first prizes at the International Organ Competition “Nicolas de Grigny” in Bitche, France, in 2001—awarded by Dame Gillian Weir, Ewald Kooiman, and Nigel Allcoat—and the International Organ Competition in Rome the same year.
His concert tours have taken him across Europe, North Africa, and Asia, with key performances in renowned venues such as St. Stephen’s Cathedral and Radiokulturhaus ORF in Vienna, Westminster Cathedral and The Temple Church in London, the Meistersingerhalle in Nürnberg, Basilica di S. Antonio in Bologna, Minato Mirai Hall in Yokohama, Lilia Hall in Tokyo, Kyungdong Church in Seoul, and Notre Dame d’Afrique in Algier, along with various churches in Geneva, Helsinki, Rome, Rimini, Stuttgart, Warsaw, Oliwa, Moscow and Kaliningrad. He has also recorded for radio and television in several countries, and conducts seminars and masterclasses on the interpretation of organ music in Europe and Asia.
In 2008, he released a CD featuring the historical Berschdorf organ in Poland. Three years later, he earned his Doctorate. Lukas regularly conducts masterclasses and lectures on the interpretation of organ music throughout Europe and Asia. In 2015, he published his dissertation on tempo rubato in musical sources from 1730 to 1930 (ISBN: 978-83-938628-6-3, 978-83-85679-94-3). Currently, he serves as an associate professor at the Karol Szymanowski University of Music in Katowice, Poland, where he has been the head of the Organ and Church Music Department since 2020.
Krzysztof Lukas erhielt seine Ausbildung zunächst bei Prof. Prof. Władysław Szymański und Julian Gembalski in Katowice/Polen, dann bei Jon Laukvik in Stuttgart. Seine Ausbildung wurde ergänzt durch die Teilnahme an vielen Orgelakademien und Interpretationsmeisterkursen bei nahezu allen bedeutenden Organisten Europas. Hierbei waren besonders wichtig die Begegnungen mit Ton Koopman und Guy Bovet. 2004-2006 studierte er ebenfalls ev. Theologie an der Universität Tübingen.Bereits mit 18 Jahren war er Preisträger bei einem nationalen Orgelwettbewerb in Inowroclaw/Polen. Später gewann er fünf erste Preise bei internationalen Orgelwettbewerben, u.a. in Rumia/Polen 1998 und in Rom 2001. Ebenfalls 2001 wurde ihm durch Dame Gillian Weir, Ewald Kooiman und Nigel Allcoat der erste Preis beim Nicolas de Grigny Wettbewerb in Bitche (Frankreich) verliehen. Aufgrund dieses Erfolges lud ihn der Keyboard Trust ein, zwei Konzerte in London zu spielen. 2003 folgte dann ein Konzert in der Westminster Cathedral.
Konzertreisen führten ihn in viele europäische, afrikanische und asiatische Länder. So trat er u.a. mit Erfolg im Stephansdom und im Radiokulturhaus in Wien (live übertragen durch den ORF1), in der anglikanischen Kirche in Rom, in der St. Therese Kirche in Genf, in der Meistersingerhalle in Nürnberg, in Lilia Hall in Tokyo, in Minato Mirai Hall in Yokohama, in der Kyungdung Kirche in Seoul, in der Basilika Notre Dame d’Afrique in Algier, in der Basilica di S. Antonio in Bologna, im Dom zu Kattowitz, in Warschau, Moskau, Krakau und Leżajsk und Oliwa auf. Es liegen mehrere CD-, Fernseh- und Rundfunkaufnahmen in Polen, Deutschland, Österreich, Italien und in der Slowakei vor.
Er ist Professor für Orgel an der Staatlichen Hochschule für Musik “Karol Szymanowski” in Kattowitz und seit 2020 Leiter der Orgel- und Kirchenmusikabteilung. 2013 promovierte er an der hiesigen Musikhochschule. Er führt Seminare und Meisterkursen über die Interpretation der Orgelmusik in Europa und in Asien. 2015 erschien sein Buch über das Tempo Rubato in den Quellen aus den Jahren 1730-1930 im Verlag der Musikhochschule Kattowitz (ISBN: 978-83-938628-6-3, 978-83-85679-94-3).