Treść podstrony

Drogosz Katarzyna

adt dr

Katarzyna_Drogosz
fot. Karolina Sałajczyk


Uczy w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach od 2010 roku. Od roku 2017 prowadzi (pierwszą w Polsce) klasę fortepianu historycznego. Dawne fortepiany towarzyszą jej na drodze artystycznej od początku studiów w Conservatorium van Amsterdam, w którym rozpoczęła naukę po ukończeniu warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, w roku 2001. Od tego czasu nieprzerwanie koncertuje, popularyzuje wiedzę o dawnych fortepianach i historycznej praktyce wykonawczej, a także zajmuje się stale rosnącą kolekcją historycznych instrumentów klawiszowych. 

W działalności artystycznej szczególnie ceni sobie kameralistykę. Współpracuje z zespołem Arte dei Suonatori, współtworzy Trio Laflamme oraz Compass Trio. Towarzyszy także wokalistom w recitalach pieśni: współpracowała m.in. z Martą Boberską (sopran), Janem van Elsackerem (tenor), Karolem Kozłowskim (tenor), Dawidem Biwo (bas). Duety instrumentalne tworzy z Agnieszką Oszańcą (wiolonczela), Ewą Golińską (skrzypce), Kateriną Drosaki (fortepian). Z recitalami solowymi występowała m.in. na Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Festiwalu Muzyki Dawnej w Starym Sączu, na festiwalu Chopiniana. Działania kameralne zaprowadziły ją na Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej w Herne, na Mozartfest w Würzburgu, na Haydn Festival w Eisenstadt, na „chlessische Musikfeste w Görlitz i Jaworze, na festiwal Trigonale w Klagenfurcie. Jako solistka z orkiestrą występowała wielokrotnie w Warszawie na Festiwalu Mozartowskim, na koncertach w Krakowie z Capellą Cracoviensis, w Ołomuńcu i w Kaliszu z Conventus Quator, we Wrocławiu z Wrocławską Orkiestrą Barokową. Wszędzie tam towarzyszyły jej własne fortepiany, ale ceni sobie także kontakt z oryginalnymi historycznymi instrumentami zachowanymi w muzeach i kolekcjach, dlatego szczególnym doświadczeniem były występy w Sammlung Neumeyer-Junghanns-Tracey w Bad Krozingen, w muzeum Gerstlhaus w Schenkenfelden, czy w ramach cyklu „Musik in der Praxis” w Wiedniu.  

Do ważnych doświadczeń zalicza też nagrania płytowe. Rezultatem są nominowane do Fryderyków albumy z muzyką solową Franza Xavera Mozarta oraz muzyką na wiolonczelę i fortepian Ludwiga van Beethovena w duecie z Jarosławem Thielem (wydawnictwa CD Accord). Inne nagrania kameralne to komplet Pieśni Fryderyka Chopina z Haną Blazikovą (wyd. NIFC), tria Webera, Czernego, i Kuhlaua z Trio Laflamme (wyd. Coviello Classics) oraz Warsaw Music Salon z Arte dei Suonatori Piano Quartet (wyd. CD Accord). 

Chętnie i z entuzjazmem prowadzi warsztaty w szkołach muzycznych, a także uczy na kursach mistrzowskich – w dawniejszych latach m.in. w ramach Varmia Musica Academia w Lidzbarku Warmińskim, a ostatnio na Arte dei Suonatori Masterclasses w Radziejowicach oraz na Międzynarodowym Kursie Muzycznym w Opolu.

Jest dumna ze swojej pierwszej absolwentki, Dominiki Maszczyńskiej, która z powodzeniem rozwija swoją karierę muzyczną za granicą, a także uczy gry na fortepianie historycznym w Guildhall School of Music and Drama.


Powrót

Wydarzenia

Zobacz wszystkie