fot. Marcin Maślak
Przedmioty: czytanie partytur, instrumentoznawstwo, instrumentacja, kompozycja, podstawy kompozycji, współczesne techniki kompozytorskie
Zainteresowania: muzyka orkiestrowa i kameralna, formy symfonii i koncertu instrumentalnego, muzyka gitarowa, muzyka Indii i Bliskiego Wschodu
BIOGRAM
Wykształcenie:
2011: licencjat na podstawie kompozycji Sueños en los jardines de la noche (promotor: adt. dr hab. Marcel Chyrzyński, recenzent: adt. dr hab. Wojciech Ziemowit Zych), specjalność: kompozycja, Wydział Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej, Akademia Muzyczna w Krakowie
2013: magisterium na podstawie kompozycji Koncert fortepianowy »Kraftfelder« (promotor: prof. dr hab. Eugeniusz Knapik, recenzent: prof. dr hab. Aleksander Lasoń), specjalność: kompozycja, Wydział Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
2019: doktorat na podstawie utworu Concierto ardiente na gitarę i orkiestrę (promotor: prof. dr hab. Eugeniusz Knapik, recenzenci: prof. Grażyna Pstrokońska-Nawratil, dr hab. Dariusz Przybylski), specjalność: kompozycja, Wydział Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
Zatrudnienie:
Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach: od 2014 współpracownik, od 2019 asystent, od 2021 adiunkt
Nagrody / Stypendia:
• I nagroda na XXI Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim, Siegburg za I Trio fortepianowe (2008)
• III nagroda na IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Busan Choral, Korea za Ptasie Radio na chór (2017)
• II nagroda ex aequo (I nagrodę nie przyznano) na XV Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego za Do prostego człowieka na sopran i orkiestrę (2018)
• I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Boston GuitarFest 2018, Boston, USA za Capriccio e aria na gitarę solo (2018)
• II nagroda na X Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Antoníniego Dvořáka, Seoul/Praga za Metamorphing by the Moldava i Variations in the Rain (2019)
• Wyróżnienie na V Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, Sopot za Color. Darkness.Light na smyczki (2019)
• III nagroda na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Future Symphony”, Wilno za Rytmy w Śnie zatopione (2020)
• Wyróżnienie na 2020 Mirari Brass Quintet Call for Scores (USA) za How doth the city sit so vast na kwintet dęty blaszany (2021)
• Finalista na Valley Winds International Composition Competition, USA (2021)
• Nominacja do Red Jasper Award in Musical Composition za Maras ino maras na duet perkusyjny (2022)
• Nagroda laureata (II nagroda) na III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Future Symphony”, Wilno za Black is Black (2022)
• III nagroda na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim NMGCS, Baku/New York za Variations of the Blind Arab na kwintet smyczkowy (2022)
• Finalista na XI Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Antoníniego Dvořáka, Praga (2023)
• Uczestnik Międzynarodowych Warsztatów Kompozytorsko-Dyrygenckich Ink Still Wet na Festiwalu Grafenegg (2023)
• Stypendium Erasmus+, wykłady i warsztaty w Conservatorio Superior de Música „Rafael Orozco”, Córdoba (2024)
• Nagroda Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2024)DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA
DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA
Kompozycje:
Dzieła wokalne i wokalno-instrumentalne:
2020-21: Nadal na sopran, chór i orkiestrę
2017-18: Do prostego człowieka na sopran i orkiestrę (w wersji na trąbkę i orkiestrę pt. Yours is the blood 2018)
2018: Cançons del mar i del vent (Pieśni o morzu i wietrze) na alt i gitarę
2015: Król Cieni (wersja na chór i orkiestrę barokową 2018)
2015: Wie liegt die Stadt so wüst na chór
2013-14: Ptasie Radio na chór i woodblocki (link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=41BP9ui-jMU)
2012: Into this wild abyss na chór
2008-11: I Symfonia »Aynadamar« na solistów, chór i orkiestrę
Dzieła instrumentalne:
a) orkiestrowe
2024: Mazurki-Elementi na orkiestrę
2023: White is White na orkiestrę (link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=K3b2ZrP3T2A)
2022: Co czarne to czarne (Black is Black) na orkiestrę (link do nagrania: https://youtu.be/26FCkA2liTU?t=2310)
2022: Quatre impressions d'en Fritz na orkiestrę
2021: Angels 'n Reapers na orkiestrę dętą
2020: Rytmy w Śnie zatopione (Rhythms Drowned in Dreams) na orkiestrę (link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=JwetrB18vhQ)
2019: Five flavours na wiolonczelę i orkiestrę (także w wersji na orkiestrę 2020)
2019: Metamorphing by the Moldava na orkiestrę
2018: Grande Polonaise à la joie na orkiestrę
2018: The Polonaise Reloaded na orkiestrę
2013-17: II Symfonia »Wie ein Naturlaut« na orkiestrę (link do nagrania: https://zamowieniakompozytorskie.pl/kompozytor/roman-czura/#ii-symfonia-2)
2015-16: Concierto ardiente na gitarę i orkiestrę (także w wersji na fortepian i orkiestrę 2018)
2012-13: ...on the riverside, ner neshama na orkiestrę
2012-13: Koncert fortepianowy »Kraftfelder« na orkiestrę
2012: Dark Night or the Kingdom of Heaven na orkiestrę
2011: The Green Door na orkiestrę kameralną
2010: Fragment symphonique na orkiestrę
b) kameralne:
2023: Flaubinette-Trio na flet, obój i klarnet
2022: Variations of the Blind Arab na kwintet smyczkowy
2021: Maras, ino maras na duet perkusyjny (link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=TqgPoPG0Kew)
2020-21: Saltarello na trio smyczkowe
2020: Mazurki wody i ognia na gitarę i fortepian (także w wersji na fortepian solo 2022)
2020: Abschiedsgesang na skrzypcę, waltornię i harfę
2017-2020: Trio smyczkowe »I movimenti di polvere«
2019: Two Pieces of Heaven and Sea na kwintet dęty blaszany
2019: Variations in the Rain na trio fortepianowe
2019: Violinaerys – A Caprice of Ice and Fire, na dwoje skrzypiec (także w wersji na kwartet smyczkowy)
2019: Daryā-ye nūr – The Sea of Light na 9 instrumentów smyczkowych/orkiestrę smyczkową
2019: Musica fermata na skrzypce i wiolonczelę lub orkiestrę smyczkową lub ansambl
2017-2019: Dasht-e târiki – The Desert of Darkness na 8 fletów lub 9 instrumentów smyczkowych/orkiestrę smyczkową
2016: Aladaghlar – The Colourful Mountains na 8 fletów (także w wersji na 9 instrumentów smyczkowych/orkiestrę smyczkową – link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=gfJIHdyd4KE)
2016: Divertimento na kwartet smyczkowy (także w wersji na orkiestrę smyczkową)
2015: Adagio onirico na gitarę i kwartet smyczkowy (link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=zjUCS504kY0)
2014: Àngels i segadors (Anioły i żniwiarze) na dwa fortepiany
2012: II Sonata na wiolonczelę i fortepian
2010: In tempus evanescendo (II Trio fortepianowe)
2009: Trio na skrzypcę, tubę i klawesyn (lub fortepian)
2008: Dix Variations sur un thème de mon père (I Trio fortepianowe)
2006: I Sonata na wiolonczelę i fortepian
2006: Klagegesang na dwoje skrzypiec, wiolonczelę i fortepian (także w wersji na orkiestrę 2009)
c) solowe
2022: 4 Epitafia na flet altowy solo
2020-2022: Interludio de aire y tierra na gitarę
2020: Ensoñación y atraco na gitarę
2018: Lilia liliae na fortepian
2018: Kátokosmos – Podświat na fortepian
2016: Capriccio e aria na gitarę (także w wersji na fortepian solo 2018)
2012: Pięć utworów na fortepian
Nagrania:
2023: Dźwięki Katowic – Dźwięki Śląska, Dux 2028: 4 Epitafia na flet altowy folo
2019: „Pastelux”, QBK records: Capriccio e aria na gitarę
2017: „kurPieśni”, Soliton, SL 710-2: Ptasie Radio
2016: „The Malachite Recital”, QBK records: Adagio onirico na gitarę i kwartet smyczkowy)
Strona internetowa kompozytora: www.romanczura.eu
Kanał YouTube: Orch in the Dungeon (https://www.youtube.com/channel/UCOet_HB1ovtisQFqc3F32EA)