Treść podstrony

Czura Roman

adt dr

zdjęcie

przedmioty: czytanie partytur, instrumentoznawstwo, instrumentacja, podstawy kompozycji

zainteresowania: muzyka orkiestrowa i kameralna, szczególnie formy symfonii i koncertu instrumentalnego, muzyka gitarowa, struktury polimetryczne/polirytmiczne, muzyka Indii i Bliskiego Wschodu

Wykształcenie:

2011: licencjat na podstawie kompozycji Sueños en los jardines de la noche (promotor: adt. dr hab. Marcel Chyrzyński, recenzent: adt. dr hab. Wojciech Ziemowit Zych), specjalność: kompozycja, Wydział Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej, Akademia Muzyczna w Krakowie
2013: magisterium na podstawie kompozycji Koncert fortepianowy „Kraftfelder” (promotor: prof. dr hab. Eugeniusz Knapik, recenzent: prof. dr hab. Aleksander Lasoń), specjalność: kompozycja, Wydział Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
2019: doktorat na podstawie utworu Concierto ardiente na gitarę i orkiestrę (promotor: prof. dr hab. Eugeniusz Knapik, recenzenci: prof. Grażyna Pstrokońska-Nawratil, dr hab. Dariusz Przybylski), specjalność: kompozycja, Wydział Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
Zatrudnienie:  

Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego
w Katowicach: od 2014 współpracownik, od 2019 asystent, od 2021 adiunkt
Nagrody:  

I nagroda na XXI Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim, Siegburg za I Trio fortepianowe (2008)
III nagroda na IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Busan Choral, Korea za Ptasie Radio na chór (2017)
II nagroda ex aequo (I nagrodę nie przyznano) na XV Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego za Do prostego człowieka na sopran i orkiestrę (2018)
I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Boston GuitarFest 2018, Boston, USA za Capriccio e aria na gitarę solo (2018)
II nagroda na X Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Antoníniego Dvořáka, Seoul/Praga za Metamorphing by the Moldava i Variations in the Rain (2019)
Wyróżnienie na V Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, Sopot za Color. Darkness.Light na smyczki (2019)
III nagroda na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Future Symphony”, Wilno za Rytmy w Śnie zatopione (2020)
Wyróżnienie na 2020 Mirari Brass Quintet Call for Scores (USA) za How doth the city sit so vast na kwintet dęty blaszany (2021)
Finalista na Valley Winds International Composition Competition, USA (2021)
Nominacja do Red Jasper Award in Musical Composition za Maras ino maras na duet perkusyjny (2022)
Nagroda laureata (II nagroda) na III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Future Symphony”, Wilno za Black is Black (2022)
III nagroda na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim NMGCS, Baku/New York za Variations of the Blind Arab na kwintet smyczkowy 
DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA

Kompozycje:

 Dzieła wokalne i wokalno-instrumentalne:

2012: Into this wild abyss na chór
2013-14: Ptasie Radio na chór i woodblocki (link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=41BP9ui-jMU)
2015: Wie liegt die Stadt so wüst na chór
2015: Król Cieni (wersja na chór i orkiestrę barokową 2018)
2018: Cançons del mar i del vent (Pieśni o morzu i wietrze) na alt i gitarę
Dzieła instrumentalne:

a) orkiestrowe

2008-11: I Symfonia »Aynadamar« na solistów, chór i orkiestrę
2010: Fragment symphonique
2011: The Green Door na orkiestrę kameralną
2012: Dark Night or the Kingdom of Heaven
2012-13: Koncert fortepianowy „Kraftfelder”.
...on the riverside, ner neshama
2013-17: II Symfonia „Wie ein Naturlaut”  (link do nagrania: https://zamowieniakompozytorskie.pl/kompozytor/roman-czura/#ii-symfonia-2)
2015-16: Concierto ardiente na gitarę i orkiestrę (także w wersji na fortepian i orkiestrę 2018)
2017/18: Do prostego człowieka na sopran i orkiestrę (w wersji na trąbkę i orkiestrę pt. Yours is the blood 2018) 
2018: The Polonaise Reloaded
Grande Polonaise à la joie
2019: Metamorphing by the Moldava
Five flavours na wiolonczelę i orkiestrę
2020: Rytmy w Śnie zatopione (Rhythms Drowned in Dreams) na orkiestrę
(link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=JwetrB18vhQ)
2020-21: Nadal na sopran, chór i orkiestrę
2021: Angels 'n Reapers na orkiestrę dętą
2022: Quatre impressions d'en Fritz na orkiestrę
2022: Co czarne to czarne (Black is Black) na orkiestrę (link do nagrania: https://youtu.be/26FCkA2liTU?t=2310)
b) kameralne

2006: Klagegesang na dwoje skrzypiec, wiolonczelę i fortepian (także w wersji na orkiestrę 2009) 
I Sonata na wiolonczelę i fortepian
2008: Dix Variations sur un thème de mon père (I Trio fortepianowe)
2009: Trio na skrzypcę, tubę i klawesyn (lub fortepian)
2010: In tempus evanescendo (II Trio fortepianowe)
2012: II Sonata na wiolonczelę i fortepian
2014: Àngels i segadors (Anioły i żniwiarze) na dwa fortepiany
2015: Adagio onirico na gitarę i kwartet smyczkowy (link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=zjUCS504kY0)
2016: Divertimento na kwartet smyczkowy (także w wersji na orkiestrę smyczkową)
2016: Aladaghlar – The Colourful Mountains na 8 fletów (także w wersji na 9 instrumentów smyczkowych/orkiestrę smyczkową)
2017-2019: Dasht-e târiki – The Desert of Darkness na 8 fletów lub 9 instrumentów smyczkowych/orkiestrę smyczkową
2019: Daryā-ye nūr – The Sea of Light na 9 instrumentów smyczkowych/orkiestrę smyczkową
2019: Musica fermata na skrzypce i wiolonczelę lub orkiestrę smyczkową lub ansambl
2019: Violinaerys – A Caprice of Ice and Fire, na dwoje skrzypiec (także w wersji na kwartet smyczkowy)
2019: Variations in the Rain na trio fortepianowe
2019: Two Pieces of Heaven and Sea na kwintet dęty blaszany
2020: Abschiedsgesang na skrzypcę, waltornię i harfę
2020: Mazurki wody i ognia na gitarę i fortepian (także w wersji na fortepian solo 2022)
2017-2020: Trio smyczkowe »I movimenti di polvere«
2020-21: Saltarello na trio smyczkowe
2021: Maras, ino maras na duet perkusyjny (link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=TqgPoPG0Kew)
2022: Variations of the Blind Arab na kwintet smyczkowy
c) solowe

2012: Pięć utworów na fortepian
2016: Capriccio e aria na gitarę (także w wersji na fortepian solo 2018)
2018: Kátokosmos – Podświat na fortepian
2018: Lilia liliae na fortepian
2020: Ensoñación y atraco na gitarę
2020-2022: Interludio de aire y tierra na gitarę
Nagrania:

2016: „The Malachite Recital”, QBK records: Adagio onirico na gitarę i kwartet smyczkowy)
2017: „kurPieśni”, Soliton, SL 710-2: Ptasie Radio
2019: „Pastelux”, QBK records: Capriccio e aria na gitarę

 


Powrót

Wydarzenia

Zobacz wszystkie