Treść podstrony

Borys Szymon

asyst. dr

Szymon_Borys
fot. Ruslan Ishakov


Wykształcenie:

- 2016: licencjat na podstawie pracy: O przenikaniu się profesji. »Passacaglia Immaginaria« Stanisława Skrowaczewskiego (promotor: Michał Klauza), specjalność: dyrygentura symfoniczno-operowa, Wydział Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
- 2018: magisterium na podstawie pracy: Zanurzeni w brzmieniu natury. Duchowość w muzyce Henriego Dutilleux (promotor: dr hab. prof. AM Marcin Trzęsiok), specjalność: teoria muzyki, Wydział Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
- 2023: doktorat na podstawie pracy: Nadzieja w rozpaczy. Witalistyczny pesymizm Györgya Kurtága w Kafka-Fragmente op. 24 i …pas à pas – nulle part… op. 36 (promotor: dr hab. prof. AM Marcin Trzęsiok, recenzenci: Krzysztof Szwajgier, Violetta Kostka, Katarzyna Szymańska-Stułka)

Zatrudnienie:
- Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wydział Instrumentalny, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (od 2018 asystent)
- Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach (od 2018 nauczyciel przedmiotów ogólnomuzycznych)
- Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Katowicach,  (w latach 2018-2019 nauczyciel przedmiotów ogólnomuzycznych)

Stypendia artystyczne:
- Stypendium Marszałka Województwa Opolskiego (2024)
- Stypendium Prezydenta Miasta Koszalina (2023)
- Stypendium Twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2022)
- Stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Katowicach dla najlepszych studentów (2015-2021)
- Stypendium Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2020)
- Stypendium Fundacji Batorego (2014)
- Stypendium Stowarzyszenia WIDOK (2012)
- Stypendium Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci (2012)
- Stypendium Fundacji im. Teresy Sahakian (2012)
- Stypendium Marszałka Województwa Podlaskiego (2011-2013)

Nagrody:
- Wyróżnienie w II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Kwidzynie za Contemplatio na flet i fortepian (2020)

Pełnione funkcje:
- Członek Jury Śląskiego Konkursu Kompozytorskiego w ramach XVI Śląskiego Święta Pieśni Chóralnej MAGNIFICAT (2024)
- Przewodniczący Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich (2022-2024)
- Członek zarządu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich (2020-2022)
- Członek komitetu organizacyjnego Festiwalu 19. Śląskie Dni Muzyki Współczesnej (od 2020)
- Wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Muzycznego im. Stefana Mariana Stoińskiego w Katowicach (2019-2021)
- Wiceprzewodniczący Samorządu Doktorantów Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2018-2021)
- Przewodniczący Koła Naukowego Kompozytorów, Dyrygentów i Teoretyków Muzyki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2015-2018)

DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA
Publikacje w monografiach wieloautorskich:
- «Muzyka nocą» Stanisława Skrowaczewskiego [w:] „U źródeł polskiego neoklasycyzmu. Nauczanie Nadii Boulanger na tle edukacji kompozytorskiej w Berlinie w I połowie XX wieku”, red. B. Barwinek, M. Stochniol, W. Stępień, J. Szulakowska, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Katowice 2018

Publikacje w czasopismach muzycznych:
- „Odczuwam straszliwą potrzebę religii”. Symbolika duchowości w «Correspondances» Henriego Dutilleuxa, „Scontri” 5/ 2018 https://www.academia.edu/44956811/_Odczuwam_straszliw%C4%85_potrzeb%C4%99_religii_Symbolika_duchowo%C5%9Bci_w_Correspondances_Henriego_Dutilleuxa

- „Rozdarte życie. György Kurtág”. Res Facta Nova 23 (32) 2022 https://www.academia.edu/119995596/Rozdarte_%C5%BCycie_Gy%C3%B6rgy_Kurt%C3%A1g

- Ekspresja w formie aforystycznej. "Kafka-Fragmente" Op. 24 Györgya Kurtága https://www.academia.edu/122899980/Ekspresja_w_formie_aforystycznej_Kafka_Fragmente_Op_24_Gy%C3%B6rgya_Kurt%C3%A1ga

Recenzje:
- „Koncert Skrzypcowy Macieja Zielińskiego”, „Klucz” nr 13/2014
- „Chóralne prawykonania śląskich kompozytorów”, „Klucz” nr 13/2014
- „Festiwal uniwersalny. New Opera Days Ostrava 2018”, „Glissando”, wyd. internetowe, czerwiec 2018
- „Odczarować Apokalipsę”, „Ruch Muzyczny” nr 11/2019
- „Rupociński, Ryczek, Lasoń”, „Ruch Muzyczny” nr 12/2019
- „Knapik czyta Herberta”, „Ruch Muzyczny” nr 11/2020

Redakcje:
- „Klucz” 14/2015 (wraz z B. Spodymek, M. Stochniol, M. Trzęsiokiem)
- „Mieczysław Karłowicz – Wszystkie Dzieła Fortepianowe – Piotr Banasik”, CDX DUX 1579
- Redakcja witryny internetowej Pisma „Klucz” [https://www.pismo-klucz.pl/]

DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA
Jako dyrygent występował m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Śląską Orkiestrą Kameralną, Orchestre National du Capitole de Toulouse oraz Filharmonią Narodową Ukrainy. W charakterze pianisty występował m.in. w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku (wykonanie I Koncertu fortepianowego Des-dur op. 10 Sergiusza Prokofiewa, 2013), Pałacu Buchholtzów w Supraślu, Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie, Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Muzeum Górnośląskim w Bytomiu.

Kompozycje:
- Navrement na fortepian (2012)
- Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2013)
- Pamięci Ch. M. na fortepian, puzon i perkusję (2014)
- Dwa postludia na fortepian (2018)
- Contemplatio na flet i fortepian (wydanie płytowe: „LAMEDH”, Phasma-Music 041, 2019)
- Siedzieli na ganku na głos i fortepian do poezji Danuty Wawiłow (2020)
- Pieśni Zapomnienia na głos męski i fortepian do poezji Vahana Teryana (2020)
- Trzy piosenki dziecięce na głos i fortepian („Zmierzch”, „Kantele”, „Cuda i dziwy”, 2023)
- Zmienia to postać legendarnych rzeczy na organy (2024)


Powrót

Wydarzenia

Zobacz wszystkie