fot. Elżbieta Fabrikiewicz
Beata Borowska z wyróżnieniem ukończyła Wydział Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (1988) w klasie dyrygentury chóralnej prof. Jana Wojtachy. Jest również absolwentką Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (1990). Pierwszy znaczący sukces dyrygencki odniosła w 1988 roku, zdobywając I miejsce w II Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu. Zatrudniona w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, pracuje od 2003 jako adiunkt Katedry Chóralistyki, obecnie na stanowisku Profesora uczelni w Katedrze Dyrygentury Chóralnej. Prowadzi zajęcia z dyrygowania, wykłada również zagadnienia wykonawstwa chóralnego. Odnosi sukcesy dydaktyczne, które potwierdzają studenci z jej klasy dyrygentury, będący laureatami Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych im. Stanisława Kulczyńskiego w Poznaniu: Maria Piotrowska zdobyła pierwsze miejsce oraz Nagrodę specjalną im. Edmunda Maćkowiaka za najlepszą metodę pracy z chórem (2006), Ks. Bartosz Zygmunt otrzymał wyróżnienie (2014), a Michalina Kraska, rok po ukończeniu studiów, zajęła I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w ramach Ogólnopolskiego Forum Chóralistyki „Wrocław Miastem Muzyki” (2021).
Beata Borowska z powodzeniem prowadzi Bielski Chór Kameralny Bielskiego Centrum Kultury od momentu jego powstania w 1993 roku. Koncertowała w czternastu krajach świata. Wraz ze swoim zespołem aktywnie włącza się w życie muzyczne miasta i ważne wydarzenia takie jak: Festiwal Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Bielsku Białej oraz Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica”. Prowadzony przez nią zespół został nagrodzony w 26 konkursach (w tym dziesięciu zagranicznych), jest zdobywcą dwunastu nagród Grand Prix, m.in. w Rumi (1995), Katowicach (1998), Legnicy (2000), Barczewie (2013), w Rovinij (Chorwacja, 2024) oraz laureatem czołowych miejsc w międzynarodowych turniejach chóralnych na Malcie (2002), w Kanadzie (2004), Grecji (2007), Tajlandii (2010), Czechach (2012), Turcji (2014), a także w Wietnamie (2019). Dokonała z chórem nagrań płytowych z muzyką religijną: Exsultate Deo (1998), Kolędy polskie z udziałem organisty Wacława Golonki (2002) oraz Magnificat anima mea Dominum (2010) z dołączoną publikacją pt. Inspirująca rola tekstów maryjnych w kształtowaniu formy i interpretacji utworów chóralnych kompozytorów polskich (Katowice 2011). W 2023 roku w ramach koncertu Jubileuszu – 30 lecia Bielskiego Chóru Kameralnego dokonała polskiego prawykonania The Holy Spirit Mass Kima André Arnesena w wersji na chór i orkiestrę (z udziałem Bielskiej Orkiestry Kameralnej oraz Kwintetu wokalnego Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny). Ten sam utwór w wersji na chór i organy poprowadziła jako pierwsza w Europie (z udziałem organisty Krzysztofa Karcza).
Beata Borowska siedmiokrotnie została uznana za najlepszego dyrygenta turnieju, między innymi w ramach Międzynarodowego Konkursu Chóralnego w Prevezie (Grecja, 2007). Została również uhonorowana prestiżową dla społecznego ruchu muzycznego Międzynarodową Nagrodą im. Stanisława Moniuszki (2011), nagrodą Prezydenta Miasta Bielska-Białej „IKAR 2013” za wybitną dotychczasową działalność artystyczną oraz Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” przyznanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2023). Współpracuje z Chórem Uniwersytetu w Bielsku-Białej od momentu jego powstania (2003) jako korepetytor głosów oraz drugi dyrygent. Zespół ten prowadzony przez profesora Jana Borowskiego szczyci się zdobyciem nagrody Grand Prix w piętnastu konkursach, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych oraz nagraniem sześciu płyt, z których Missa Maria a Magdala Pawła Łukaszewskiego była nominowana do nagrody Fryderyk (2014). Beata Borowska pełni funkcję jurora konkursów chóralnych, prowadzi również warsztaty ukierunkowane na kształtowanie emisji zbiorowej oraz interpretację kompozycji chóralnych.