Treść podstrony

Barwinek Bartłomiej

wykł.

Bartłomiej Barwinek
fot. Jakub Plewa


Wykształcenie:
2016: magisterium („Primus Inter Pares”) na podstawie pracy: Modernistyczna retoryka muzyczna w oratorium Das Unaufhörliche Paula Hindemitha (promotor: dr hab. Marcin Trzęsiok), specjalność: teoria muzyki, Wydział Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
2018: magisterium (z oceną celującą) na podstawie pracy: Styl późny Césara Francka w Trois Chorals pour Grand Orgue (1890). Geneza i idea (promotor: prof. dr hab. Julian Gembalski), specjalność: gra na instrumencie – organy, Wydział Wokalno-Instrumentalny, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Zatrudnienie:
•    Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach: 2016-2021 asystent, od 2021 wykładowca.
•    Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach: od 2016 nauczyciel przedmiotów ogólnomuzycznych, 2020-2023 kierownik Sekcji Teorii Muzyki.

Stypendia:
•    Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2013/2014)
•    Stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Katowicach (2013/2014)

Nagrody:
•    Medal „Primus Inter Pares”, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2016)
•    Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013)

Pełnione funkcje:
•    Członek redakcji „Scontri” (od 2017)

DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA

Publikacje książkowe (monografie):
•    Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010), Urząd Miasta Katowice, Katowice 2013.
•    Sześć rozmów z Profesorem Julianem Gembalskim, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2020.

Redakcje:
•    „Klucz” 12/2013 [wraz z M. Trzęsiokiem]
•    U źródeł polskiego neoklasycyzmu. Nauczanie Nadii Boulanger na tle edukacji kompozytorskiej w Berlinie w I połowie XX wieku, red. B. Barwinek, M. Stochniol, W. Stępień, J. Szulakowska, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Katowice 2018.

Publikacje w monografiach wieloautorskich:
•    Relacje kulturalne polsko-francuskie od połowy XVII wieku do wybuchu II wojny światowej. Krótki przegląd zagadnienia, [w:] „U źródeł polskiego neoklasycyzmu. Nauczanie Nadii Boulanger na tle edukacji kompozytorskiej w Berlinie w I połowie XX wieku”, red. B. Barwinek, M. Stochniol, W. Stępień, J. Szulakowska, Katowice 2018.
•    Relacje kulturalne polsko-niemieckie od czasów saskich do wybuchu II wojny światowej. Próba szkicu poglądowego [wraz z A. Nowok-Zych], [w:] „U źródeł polskiego neoklasycyzmu. Nauczanie Nadii Boulanger na tle edukacji kompozytorskiej w Berlinie w I połowie XX wieku”, red. B. Barwinek, M. Stochniol, W. Stępień, J. Szulakowska, Katowice 2018.

Publikacje w czasopismach muzycznych:
•    Dlaczego klasycy? Refleksja po „Warszawskiej Jesieni 2012”. „Klucz” 12/2013.
•    Być bliżej Bacha. Zakończył się VII Śląski Festiwal Bachowski. „Klucz” 12/2013.
•    Emblemat jako środek nowej retoryki muzycznej w oratorium Das Unaufhörliche (1931) Paula Hindemitha. „Teoria Muzyki” 11/2017.
•    Dziedzictwo utracone. Losy zabytkowych organów Johanna Gottfrieda Herbsta z kościoła ewangelickiego w Piechowicach. „Organy na Śląsku VI”, red. J. Gembalski, Katowice 2019.
•    Niezrealizowany projekt organów dla kościoła św. Józefa w Katowicach-Józefowcu w świetle dokumentów archiwalnych. „Organy na Śląsku IX”, red. J. Gembalski, Katowice 2023.
•    O ekspresji w muzyce fortepianowej Josefa Matthiasa Hauera na przykładzie Klavierstücke mit Überschriften nach Worten von Friedrich Hölderlin op. 25, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 21/2023.

Recenzje:
•    Cykliczny felieton recenzencki o koncertach na terenie Górnego Śląska: „Ruch Muzyczny” (od 2013)
•    Powrót do ziemi obiecanej. „Ruch Muzyczny” 1/2019, [o festiwalu „Brand-New Music”, 12-16 grudnia 2018, Katowice].
•    Lento ma non troppo, un poco moderato. „Ruch Muzyczny” 3/2019, [o festiwalu „Dni Mieczysława Wajnberga”, 17-21 stycznia 2019, Katowice].
•    Organista w podróży. „Ruch Muzyczny” 6/2019, [o książce Organy na krańcach świata. Marek Stefański w rozmowie z Mateuszem Borkowskim].
•    Uczestnicząc w „Pieśni”. „Ruch Muzyczny” 19/2021, [o XXIX Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu].
•    Organy w roli społecznej. „Ruch Muzyczny” 15-16/2022, [o festiwalach organowych na Górnym Śląsku].
•    Organy, czyli żywa przeszłość w teraźniejszości. „Ruch Muzyczny” 2/2023, [esej o współczesnym repertuarze organowym].

Publikacje w czasopismach humanistycznych:
•    Teologiczny pesymizm a filozofia pojednania. Niebo i Ziemia w Brahmsowskiej wizji Hyperiona pieśni Losu Friedricha Hölderlina, „Konteksty” 3/2018 (322).

Publikacje w książkach programowych:
•    III Międzynarodowy Festiwal Akademickich Orkiestr Symfonicznych 2012, red. S. Kosz, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2012.
•    Uroczysty koncert w 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, 29 marca 2017.
•    Wolfgang Amadeusz Mozart – „Czarodziejski flet”, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, 25-26 kwietnia 2017.
•    Inauguracja Organowa, NOSPR, Katowice, 13 stycznia 2023.
•    Cykl koncertów organowych, NOSPR, 2023.

Publikacje w książeczkach płytowych:
•    Sounds of the North. Chamber Music, DUX 1260, 201.
•    De Profundis Psalmorum, Michał Duźniak – organy, Ars Sonora, ARSO-CD-69, 2016.
•    Arabesque: Wojciech Trefon – harfa, Maria Gmyrek – saksofon, Trefon-Gmyrek DUO, 2017.
•    Pejzaż muzyczny. Paleta współbrzmień, Chór Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Chór Dziecięcy Minorek z Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Grzegorza Fitelberga w Chorzowie, Anna Ostrowska – dyrygent, Ars Sonora, ARSO-CD-82, 2017
•    Ex operibus romanticorum, Michał Duźniak – organy, seria: „Organy Śląska Opolskiego”, vol. 23, 2018.
•    Syrinx Śląska. Wybrane utwory kompozytorów śląskich XX i XXI wieku inspirowane polskim folklorem muzycznym, Flautiano Duo, Katarzyna Pudełko-Cofałka – flet, Joanna Kubas-Balewicz – fortepian, Ars Sonora, ARSO-CD-221, 2023.

DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA I PRELEGENCKA

Jako organista (solista, kameralista i muzyk orkiestrowy) brał udział w wielu koncertach i festiwalach, takich jak m.in. „Juniores Priores Organorium Seinensis” w Sejnach, „Anima Mundi” w Kielcach, „Muzyka Organowa w Katedrze” w Katowicach, „Dni Muzyki Organowej” w Gliwicach, Międzynarodowy Festiwal im. G.G. Gorczyckiego w Bytomiu, „Jesień Organowa w Powiecie Bieruńsko-Lędzińskim”, Śląski Festiwal Bachowski, „Wieczory organowe u Świętego Józefa” w Chorzowie, Zagłębiowski Festiwal Organowy, „Muzyka organowa u Świętej Rodziny”, Bytomskie Koncerty Organowe, „Koncerty Wyższobramskie” w Cieszynie, „Cantus Organi” w Wołowie, Kluczborskie Koncerty Organowe, Śląski Festiwal Ziemi Prudnickiej im. Ludwiga van Beethovena, cykl koncertów organowych NOSPR. Koncertował w Holandii i na Litwie. Współpracował z Orkiestrą Muzyki Nowej, zespołami Cantus Floridus i Contento Core, a także z Chórem Politechniki Świętokrzyskiej, wraz z którym nagrał płytę CD Cantate Domino (2010). Jako prelegent opatrywał słowem liczne koncerty i festiwale organizowane przez górnośląskie instytucje kulturalne, m.in. NOSPR, Filharmonię Śląską, Akademię Muzyczną w Katowicach czy IPiUM „Silesia”.


Powrót

Wydarzenia

Zobacz wszystkie